Drie don’ts tijdens je workout

Als we trainen willen we het zo goed mogelijk doen. Zodat onze workout effectief is en we niet teveel of te weinig van ons lichaam vragen. Wat zijn de drie don’ts? We vroegen het onze fitnessexpert Laura Pels.

1. Alleen maar cardio

Als we een lange tijd op de loopband of op de crosstrainer hebben gestaan, voelen we ons goed. We zweten lekker en we verbranden calorieën. Echter, dit geeft geen zekerheid voor de langere termijn. Het zijn namelijk je spieren die verantwoordelijk zijn voor je voortdurende vetverbranding. Door middel van krachttraining train je je spieren en zorg je er dus voor dat er continu een hogere mate van vetverbranding plaatsvindt. Zo zorg je voor een gewenst resultaat op de langere termijn.

2. Door, door en door

Als we eenmaal bezig zijn met onze workout hebben we de neiging om dan ook maar zo lang mogelijk door te gaan. Tuurlijk is het alleen maar goed als je je grenzen opzoekt. Maar veel belangrijker is het dat je sport op constante basis. Die ene keer jezelf tot het uiterste drijven zorgt er alleen maar voor dat je het sporten de volgende keer niet meer kunt opbrengen. Door op een constante basis je net niet helemaal kapot te sporten, zorg je ervoor dat je het volhoudt. Zo krijg je een blijvend resultaat in plaats van een ‘jojo-effect’.

3. Steeds maar hetzelfde

Als we eenmaal de invulling van onze workout op een rijtje hebben, hebben we de neiging om elke keer hetzelfde te doen omdat het programma goed voelt. Maar het is belangrijk om vooruitgang te blijven boeken. Wanneer je invulling van je workout je goed afgaat, ga dan net een stapje verder. Zo bouw je je workout langzaam op. Als je je workout niet uitbreidt, zul je geen verdere vooruitgang gaan zien en blijven hangen op hetzelfde resultaat.

Vraag & antwoord

Wil je meer weten over de juiste workout? Onze heaulthcoach en fitnessdeskundige, Laura Pels geeft antwoord op al jouw vragen over gezondheid en beweging. Mail je vraag o.v.v. Laura Pels naar online@wendymultimedia.nl.

Beeld: Shutterstock

Deel artikel