5x waarom je vlucht vertraging heeft en of je recht hebt op een vergoeding…

De vakantie is weer voorbij.. De stressvolle avonturen op het vliegveld zitten er weer op. Heb jij het welbekende berichtje gehad dat je vlucht vertraagd was? Wil je weten wat je dan moet en kunt doen? 

Wij zetten een aantal handige tips & tricks voor je op een rij.

Redenen vluchtvertraging

EUclaim legt uit wat de meest voorkomende redenen zijn voor een vertraagd vliegtuig en wat jouw rechten als reiziger zijn…

1. Technische mankementen

Zo’n 30 procent van alle vertragingen van meer dan drie uur ontstaan door technische mankementen. Vaak gaat het dan om defecten aan het vliegtuig die gerepareerd moeten worden. Als je vlucht door een technisch mankement vertraagd is, heb je recht op een vergoeding. Onderhoud van het vliegtuig valt namelijk onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij.

2. Slecht weer

Grote boosdoener bij veel vluchtvertragingen is het weer… Ruim 40 procent van alle vertragingen ontstaan door slechte weersomstandigheden, zoals een storm, sneeuw, mist en onweer. Is je vlucht vertraagd door slecht weer, dan wordt dit gerekend als ‘buitengewone omstandigheid’ – een situatie waar de luchtvaartmaatschappij zelf geen invloed op heeft – en heb je geen recht op een vergoeding.

3. Luchtverkeersleiding

Zo’n 10 procent van alle vluchtvertragingen ontstaat door beperkingen van de luchtverkeersleiding. Je moet dan denken aan een te druk luchtruim of stakingen. Als je vlucht hierdoor vertraagd wordt, heb je geen recht op een vergoeding. Ook hier geldt weer dat het gaat om ‘buitengewone omstandigheden’, waar de vliegmaatschappij niets aan kan doen.

4. Personeelsstakingen of te weinig personeel om de drukte aan te kunnen

Ongeveer 5 procent van alle vertragingen van meer dan drie uur of zelfs annuleringen ontstaan vanwege stakingen of andere personeelsproblemen, zoals ziekte van het eigen personeel. In zo’n geval hebben passagiers recht op een vergoeding, omdat het dus om stakingen of ziekte van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij gaat.

5. Onvoorziene omstandigheden

Denk aan: medische noodlandingen, het sluiten van landingsbanen op een vliegveld of momenten dat er helemaal geen vliegtuigen mogen landen of opstijgen. Maar ook schade door een derde, zoals een vogel in de motor tijdens het vliegen of een aanrijding tussen een bagagekar en een vliegtuig. 15 procent van de vertragingen ontstaat op deze manier en helaas worden hier geen vergoedingen voor gegeven.

Even op een rij: waar heb je precies recht op bij een vluchtvertraging?

In Verordening 261/2004 is bepaald dat passagiers recht hebben op een vergoeding in geval van:

  • Een vluchtvertraging van meer dan drie uur
  • Annulering van de vlucht waarbij de passagier maximaal twee weken van te voren geïnformeerd is en de vervangende vlucht eerder of later vertrekt dan de originele vlucht
  • Gemiste aansluiting waarbij de passagier meer dan drie uur later aangekomen is.
  • Als de vlucht bijvoorbeeld overboekt is of iemand uit het vliegtuig gezet wordt (dit gebeurt in NL eigenlijk nooit!)

Vlucht geannuleerd binnen Europa

Als je recht op een vergoeding blijkt te hebben, is de hoogte van je vergoeding afhankelijk van de afstand die je vliegt. Binnen Europa heb je bij een geannuleerde of vertraagde vlucht tot 1500 kilometer recht op een vergoeding van €250 en bij een vlucht van meer dan 1500 kilometer heb je recht op €400 vergoeding.

Vlucht geannuleerd buiten Europa

Is je vlucht buiten de EU geannuleerd of vertraagd en gaat het om een vliegafstand tot 1500 kilometer? Ook dan heb je recht op een vergoeding van €250 en van 1500 kilometer tot 3500 kilometer heb je recht op €400. Vloog je verder dan 3500 kilometer en werd je vlucht gecanceld of vertraagd? Dan krijg je een vergoeding van €600. Daarbij is het belangrijk dat – als je naar Europa toe vliegt – je vliegt met een luchtvaartmaatschappij uit de EU.

Op EUclaim.nl check je heel makkelijk of je recht hebt op een vergoeding. EUclaim geeft direct advies en gaat zelfs voor je naar de rechtbank als dit nodig is. Dit doet de organisatie op basis van no cure, no pay waardoor jij als passagier geen risico loopt.

3 to do’s om je te vermaken als je vertraging hebt

Als je dan toch moet wachten…

  1. Shoppen of een hapje eten! Schiphol is groot en heeft ontzettend veel voorzieningen. Van casino tot het Rijksmuseum, van tax free parfums shoppen tot de lekkerste broodjes scoren… En vergeet niet de kortingsvoucher van 5 euro van See Buy Fly te halen voordat je aan je shoppingspree begint.
  2. Kun je wel wat verfrissing gebruiken? Op de eerste etage bij Lounge 3 zit Hotel Mercure, waar je tegen een fijn prijsje even lekker kunt douchen. Je krijgt er een handdoek, zeep shampoo en een badmuts bij. Na afloop föhn je je haar en krijg je een lekker drankje aangeboden.
  3. Moet je echt lang wachten? (Lees: acht uur of langer) Binnen 15 minuten sta je met de trein vanaf Schiphol in hartje Amsterdam. Ga de hoofdstad verkennen en maak er een leuk dagje van!

Maar uiteindelijk hopen we natuurlijk dat jou dit allemaal bespaard is gebleven en dat je ontspannen hebt kunnen genieten van je welverdiende reis.

Bron: EUclaim | Beeld: EUclaim / Shutterstock

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!