6x waarom sporten op maandag een must is

sporten op maandag

Het begin van een nieuwe week kan best zwaar zijn. De kans is groot dat je ’t hele weekend de hort op bent geweest of juist extra lang en lui op de bank hebt gelegen. Om jezelf maandag weer naar kantoor te slepen, kan lastig zijn. Laat staan dat je je lijf maandag naar de sportschool zeult. En toch kun je dit beter wél doen. WENDY zet zes redenen op een rij.

1. Grote kans dat je de rest van de week ook gaat sporten

Als je op maandag begint met sporten, breng je ’t balletje aan het rollen voor de rest van de week. ‘Er is iets aan het sporten op maandag wat je het gevoel geeft dat je goed bezig bent,’ zegt Gretchen Rubin, schrijver van het boek Better Than Before, waarin ze advies geeft over de baas zijn over je dagelijkse gewoontes. ‘De gedachte van het niet doorbreken van de gewoonte (sporten in dit geval) is erg machtig.’ Deze filosofie kan je motiveren om ook dinsdag, woensdag, donderdag, enzovoorts te gaan sporten.

2. Je lacht meer

Ook last van een ochtendhumeur op maandag? Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde kantoormedewerker op maandagen pas voor ’t eerst lacht om 11.16 uur. Maar sporten kan je helpen de morning blues te lijf te gaan. Beweging zorgt ervoor dat endorfine vrijkomt, een hormoon waardoor je je gelukkiger voelt. En zeg nou zelf: niets maakt je blijer dan wanneer je net klaar bent met een work-out, toch? Slechts een wandelingetje van vijf minuten zorgt er al voor dat je een beter humeur krijgt. Dus wat doe jij maandag (als je werk in een straal van vijf kilometer van je huis zit)? Wandelen naar werk!

3. Je angsten nemen af

Heb je vrijdagmiddag je werk mee naar huis genomen, maar ben je er niet aan toegekomen? Balen! Maar aan de andere kant: weekend is weekend. Voel je niet schuldig en wees niet bang voor de reactie van je baas. Voordat je maandag de werkvloer op stapt, stap je gewoon eerst op de loopband. Onderzoek toont aan dat beweging je angstgevoel kan afnemen. Geen stress!

4. Goed voor je discipline

Door op maandag een work-out te doen, bouw je discipline op voor de rest van de week. En het mooie is: niet alleen op het gebied van sporten. Door slechts een kwartiertje te bewegen, zorg je er al voor dat je bepaalde gewoontes onder controle kan houden, zoals roken en drinken. Door het sporten komt er namelijk een stofje vrij dat jou helpt je impulsen in bedwang te houden.

5. Je slaapt beter

Deze reden is toch stiekem al genoeg reden om je maandagse work-out te doen? Wetenschappers hebben zelfs bewezen dat mensen met slaapproblemen door regelmatig te sporten uiteindelijk 45 minuten langer slapen per nacht. Meer slaap > jij uitgerust > jij blij > je omgeving blij met/voor jou!

6. Je verdient (misschien) meer geld

Nee, je krijgt geen geld voor het liften van gewichten, tenzij je professioneel bodybuilder bent (maar dan heb jij dit bericht toch helemaal niet nodig?), maar uit onderzoek komt naar voren dat mensen die regelmatig sporten, over het algemeen negen procent meer verdienen dan niet-sporters.

Heb je geen idee hoe je jezelf ’s ochtends uit bed moet krijgen voor het sporten? Vijf handige manieren op een rij. Jij kunt dit!

Bron: Huffington Post
Beeld: Shutterstock
Vergeet je je wekker morgen niet extra vroeg te zetten? Dan kun je nog lekker even sporten voor je naar werk gaat. Sporten op maandag: alleen maar voordelen! Tag jouw vriendinnen die misschien nog een beetje motivatie nodig hebben.