8 bewezen tips om af te vallen

Als je wilt afvallen of vet wilt verliezen, dan is het essentieel om structureel minder calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt. Dat is de hoofdregel en deze wordt wereldwijd door alle wetenschappers ondersteund. Het draait dus allemaal om de juiste energiebalans. Om je op weg te helpen vind je in dit blog 8 bewezen tips waar je misschien nog niet aan hebt gedacht, maar die wel echt werken!

Trainen helpt je om gezonder en sterker te worden. Je lijf gaat er beter uitzien, je krijgt minder snel klachten en het helpt je om in shape te raken. Als je je voeding echter niet aanpast, zal je niet veel vet verliezen. De volgende effectieve tips helpen je in de strijd tegen de vetrollen!

1. Bij te weinig slaap ben je geneigd om meer calorieën te eten.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je 10-20 % meer eet als je 6 uur of minder slaapt. Ga voor 7-8 uur per nacht en probeer dus niet onder de 6 uur te komen.

2. Honger is je vijand.

Honger is de grootste reden waarom een voedingsplan niet slaagt. Als je honger hebt, maak je geen rationele keuzes meer over voeding, kies je de verkeerde voeding en eet je er teveel van. Eet regelmatig en voldoende van de goede dingen. Sommige mensen eten liever structureel 3 keer per dag, anderen doen het beter met een tussendoortje hier en daar. Uiteindelijk gaat het om het dagtotaal, niet zozeer wanneer je het eet.

3. Drink geen calorieën.

Drank verzadigt niet en voor je het weet heb je onnodige calorieën binnen. Eet liever 3 sinaasappels dan een glas jus d’orange te drinken. Eet je calorieën, daar heb je veel meer aan.

4. Schep op in de keuken.

Het vermijden van meerdere keren opscheppen is erg belangrijk als het gaat om portiecontrole. Zichtbaarheid van voeding resulteert in (onbewust) meer eten. Zet dus ook geen pannen op tafel!

5. Koop een nieuwe koekenpan.

Je hebt dan minder (of geen) bereidingsvet nodig om je eten in klaar te maken. Dit kan tot wel 200 kcal per maaltijd schelen! Meer grillen, in de oven bereiden (zonder bereidingsvet) of air-fryen kan ook.

6. Zorg voor volume op je bord.

Het draait om verzadiging. Eet veel van voedingsmiddelen die weinig calorieën bevatten. Makkelijk voorbeeld: voeg extra groenten of rauwkost toe aan je eet momenten. Etenswaar met een hoge viscositeit verzadigt ook meer. 250 ml magere kwark verzadigt meer dan 250 ml magere yoghurt.

7. Stap voor stap…

Verander stap voor stap. Gooi niet ineens je hele voedingspatroon om. De kans op terugval is dan het grootst, is de conclusie van verschillende onderzoeken. Volhouden op langere termijn is veel effectiever dan 2 weken op rantsoen om daarna weer op de oude voet verder te gaan.

8. Train!

Als je regelmatig traint, maak je automatisch betere keuzes op voedingsgebied. Zorg dat je minimaal 2 keer per week traint, maar de optimale frequentie is om de dag. Het meest effectief is een combinatie tussen krachttraining en cardio-vormen als HIIT (High Intensity Interval Training). Er is een zeer sterke mentale samenhang tussen regelmatig trainen en betere keuzes maken op voedingsgebied.

Hulp nodig? Boek een gratis en vrijblijvende intake bij 3SIXTY5 Personal Training. Zij helpen je in 100 dagen op weg naar een fitter, gezonder en slanker lijf.

 

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!