8 redenen waarom yoga goed voor je is

8 redenen om aan yoga te doen

Het is wetenschappelijk bewezen: yoga is goed voor onze gezondheid en ons geestelijk welbevinden. Acht redenen om je matje uit te rollen.

1. Yoga is goed voor je hart

Yoga kan een belangrijke rol spelen bij het voorkomen en genezen van hart- en vaatziekten. Dat concluderen wetenschappers van de Harvard universiteit op basis van 37 onderzoeken. Yoga heeft een gunstige invloed op de bloeddruk, het cholesterolgehalte, het hartritme en het lichaamsgewicht. Volgens de onderzoekers betekent dat niet dat de medicijnen voor hartpatiënten nu meteen de prullenbak in kunnen. Er is meer onderzoek nodig om vast te stellen op welke manier yoga precies kan bijdragen.

2. Yoga verbetert je seksleven

Yoga wordt al eeuwenlang een lust opwekkend effect toegedicht. En nu is het ook wetenschappelijk bewezen: het verbetert je seksleven. Uit onderzoek van de Harvard Medical School blijkt dat yoga met name het seksleven van vrouwen een enorme impuls kan geven. Voor het onderzoek werden 40 gezonde vrouwen tussen 22 en 55 jaar oud gevraagd om gedurende 12 weken iedere dag een uur lang 22 specifieke yogahoudingen te doen. Na de onderzoeksperiode gaf maar liefst 75 procent aan een aanzienlijk beter seksleven te hebben. De yogahoudingen zorgen voor zowel een betere focus als het vrijkomen van hormonen en hersengolven die werken als een afrodisiacum. Daardoor worden het verlangen, de opwinding, het orgasme en de tevredenheid met de seks versterkt. Bij mannen kan yoga vroegtijdige ejaculatie voorkomen. De resultaten zijn vergelijkbaar met die van medicijnen.

3. Yoga stimuleert de doorbloeding

Waarom je je tijdens een yogales in van die onmogelijke houdingen moet manoeuvreren? Omdat je het lichaam daarmee een full-orgaan massage geeft! Op die manier wordt niet alleen de bloedsomloop verbeterd in spieren en gewrichten, maar ook in het dieperliggende bindweefsel en de organen. Gifstoffen worden sneller afgevoerd, waardoor je het lichaam reinigt en het zich makkelijker kan herstellen. En dat merk je aan bijvoorbeeld een mooiere huid, een betere weerstand en warme voeten!

8 redenen waarom yoga goed voor je is

4. Yoga maakt minder angstig

Yoga gaat hand in hand met bewust ademhalen. Zowel in het dagelijks leven als op de yogamat wordt je geest continue afgeleid door de omgeving, gedachten en emoties. Maar door de focus steeds weer terug te brengen naar de ademhaling wordt je geest kalm. Die ontspannende werking zorgt voor minder stress en een betere nachtrust. En dat heeft weer invloed op je humeur en gemoedstoestand. Om die reden wordt momenteel veel onderzoek gedaan naar de invloed van yoga op psychische stoornissen. Zo vergeleek de Boston University School of Medicine de effecten van yoga en van wandelen op angststoornissen. Degene die aan yoga deden, hadden significant minder last van hun angststoornis dan degenen die wandelden.

Wil jij nog meer voordelen van yoga weten? Lees dan 15x de geweldige voordelen van yoga

5. Yoga maakt sterk, flexibeler én slank

Yoga leidt op een natuurlijke manier naar een gezondere levensstijl. Hoe dat werkt? Je lichaam is als het ware geprogrammeerd om hetgeen je aan het ‘trainen’ bent makkelijker te maken. Tijdens yogalessen oefen je jezelf in het in balans brengen van lichaam en geest. Je zult ervaren dat je na verloop van tijd automatisch de behoefte krijgt om gezonder re gaan leven. Dat helpt namelijk de juiste balans te vinden, zowel op de yogamat als in het ‘echte’ leven. Je gaat haast vanzelf gezonde eten en drinken, vroeger naar bed en meer bewegen. Op die manier kan yoga helpen om een sterker, flexibeler en slanker lichaam te krijgen.

8 redenen waarom yoga goed voor je is

6. Yoga bevordert de creativiteit

In tijden van drukte of grote veranderingen kan stress ontstaan  in de vorm van lichamelijke spanning, een ‘vol’ hoofd of beide. Helaas remt stress iedere vorm van creativiteit, iets wat je juist dan goed kunt gebruiken. Creativiteit helpt je namelijk bij het bedenken van oplossingen voor uitdagingen, problemen en vraagstukken. Dus sla die yogalessen in drukke periodes vooral niet over. Pas als lichaam en geest tot rust komen en je meer in balans bent, begint ook de creativiteit weer te stromen.

7. Yoga maakt zelfbewust

De gewoontes die je op de yogamat hebt, heb je in het dagelijkse leven ook. Ga maar eens na hoe je bijvoorbeeld met moeilijke houdingen omgaat. Heb je de neiging om op te geven? Stop je met ademen? Of ga je juist over je grenzen heen, met blessures tot gevolg? Wat je ook doet, de kans is groot dat je in het dagelijks leven op dezelfde manier reageert. Tijdens de yogales krijg je inzicht in je eigen gedrag. Je ontdekt dat je de vrijheid hebt om te kiezen wie je wilt zijn, dat je de keuze hebt om in de stress te schieten of rustig door te ademen en een oplossing te bedenken. Op die manier krijg ej de inspiratie om als mens te groeien.

8. Yoga houdt je jong

Is het je weleens opgevallen dat oudere yogi’s vaak minstens 10 jaar jonger lijken dan ze in werkelijkheid zijn? Ouderdomsfactoren zijn grotendeels genetisch bepaald, maar de kwaliteit van leven speelt ook een belangrijke rol. Met name stress, een ongezonde levensstijl en te weinig beweging zorgen ervoor dat je eerder last kunt krijgen van ouderdomsverschijnselen als rimpels, pijnklachten en zwakke botten. Regelmatig aan yoga doen kan het ouderdomsproces aanzienlijk vertragen. Dat je ook daadwerkelijk langer leeft is nog niet wetenschappelijk bewezen, maar yoga is in ieder geval een uitstekende anti-rimpelcréme.

Tekst: Merel van der Lande
Beeld: Shutterstock