Arie Boomsma: Lang leve een duidelijk doel!

Geloof Arie Boomsma nu maar: perfect bestaat helemaal niet. Veel beter werk je in concrete stappen naar een haalbaar einddoel. Hoe? Dat vertelt hij in zijn inspirerende column!

Ontevreden

Voor veel mensen is afvallen het belangrijkste doel om te sporten. We willen net iets slanker zijn, een tikkeltje meer gespierd, weer in die trouwjurk passen, de volgende zomer wel met die bikini die al een paar seizoenen in de kast ligt het strand op. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee. Het is logisch. Toch brengt zo’n uiterlijk doel allerlei lastige aspecten met zich mee. We zijn al snel ontevreden als het niet snel genoeg gaat met die verdwijnende kilo’s, geven de moed uiteindelijk maar weer op als het zoveelste dieet of sport­ regime toch niet helemaal het gewenste resultaat heeft. En bij een uiterlijk doel ligt ook altijd het oordeel op de loer. Allereerst van onszelf, kijkend in de spiegel.

Perfectie bestaat niet

Onzeker over een net iets te strak zittend T-shirt, schuldgevoelens na het eten van toetjes of andere dingen die mensen al snel ongezond noemen. En dan het oordeel van derden. Vaak onbewust. De lat die zo hoog ligt op Instagram, in bladen of films. Het is lastig om dan je zelf­vertrouwen op peil te houden. Bovendien is het niet eenvoudig om bij zo’n uiterlijk doel je progressie te meten. En daar ligt ook meteen het antwoord. Perfect bestaat niet. Hoe je eruitziet is een gevolg van hoe je leeft, het moet geen doel an sich zijn.

arie

Doelen stellen

Hoe meet je na drie maanden of je op koers ligt voor dat bikinilichaam? Het strandwaardige sixpack? Zoiets is niet te doen. Het begint dus met het stellen van concrete doelen: ik ga vanaf vandaag elke dag een halfuur wandelen. Vanaf nu pak ik drie dagen in de week de fiets naar mijn werk. Deze maand zet ik mijn auto elke dag in het uiterste hoekje van elke parkeerplaats die ik gebruik, in plaats van zo dicht mogelijk bij de deur. Ik wil komend voorjaar tien kilometer kunnen rennen. 25 pushups doen. De mudmasters doen. Vijf keer kunnen optrekken. Mijn tenen kunnen aanraken als ik mijn benen gestrekt houd. Drie keer in de week een uurtje naar yoga of de sportschool. Overzichtelijke doelen, waar je in concrete stappen naartoe kunt werken. Daar begint het mee.

Voldoening

Zo’n duidelijk doel is ook beter vol te houden. Want er is een einddoel, een finishlijn. De voldoening die het geeft om elke keer weer een kleine stap richting je doel te zetten, maakt het makkelijk om vol te houden. Dat positieve gevoel dat je goed bezig bent, vooruitgang boekt. En al snel ga je merken dat je lichaam zich er ook op aanpast. Slanker wordt, sterker. Met meer energie om door te zetten. Dan ben je al een heel eind.

Benieuwd naar de guilty pleasures van Arie Boomsma? Want ja, ook hij heeft ze! Klik dan hier.

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!