Beter slapen? Deze 7 rituelen helpen je

Het laatste wat je doet voordat je gaat slapen, bepaalt hoe goed je slaapt. En dat heeft de volgende dag weer grote invloed. Zowel op je humeur als je energieniveauMet deze 7 slaaptips word je blijer en succesvoller. Maak er dus maar rituelen van!

shutterstock_81860776

1. Maak een to-do-lijstje

Spoken er in bed vaak allemaal dingen door je hoofd of lig je te malen? Maak dan voor het slapen een to-do-lijst. Dat geeft je overzicht, en alle gedachten leiden je niet af van je slaap.

2. Stop met werken

Je e-mail ’s avonds om 22 uur nog checken? Niet doen. Geef jezelf een bufferperiode na je werk, en zeker voordat je gaat slapen. En ook al is dat soms lastig, het maakt – zeker op de lange termijn – veel uit. Hoe minder stress, hoe beter je slaapt. Hoe beter je slaapt, hoe helderder je de volgende dag kunt denken.

3. Scherm weg

Je smartphone/iPad/tv kun je het beste minimaal een uur voordat je naar bed gaat uitzetten. Onderzoekers zijn het erover eens dat het blauwe licht van het scherm het slaaphormoon melatonine beïnvloedt – en daarmee ook je slaapritme.

shutterstock_208892413

4. Maak een slaapritme

Alsof je dat kunt plannen? Ja! Maak van slaap een prioriteit. Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed; zo ontstaat een goed slaapritme.

5. Denk na!

Een belangrijke, en heel goed om er een ritueel van te maken: neem aan het eind van de dag de dag door. Denk erover na wat er de afgelopen twaalf uur allemaal is gebeurd. Zo verwerk je de dag vast. Sommige mensen schrijven zelfs drie dingen op waarvoor ze dankbaar zijn: meteen een mooi alternatief voor een dagboek. Focus dan wel alleen op de positieve dingen, de negatieve geven je alleen maar stress.

6. Zeg nee tegen alcohol

Misschien is een ‘slaapmutsje’ wel lekker om in slaap te vallen, maar de kwaliteit van je nachtrust wordt er niet beter van. Je slaapt hierdoor namelijk lichter en wordt sneller wakker. Terwijl die diepe slaap juist zo rustgevend werkt …

7. Ontspan

Naast het nadenken over je dag, is mediteren een goede ontspanner. Nooit gedaan? Er zijn goede apps te downloaden die je erbij kunnen helpen. Al is het maar een minuutje, mediteren doet wonderen!

En zo word je dus lekker wakker!

beeld wendy bed

 

Bron: The independent
Beeld: Moon Jansen (Wendy)/Shutterstock