Een eigen yoga-routine creëren: hoe doe je dat?

Een eigen yoga-routine ontwikkelen heeft veel voordelen. Zo kun je je yoga practice doen waar en wanneer je maar wil, maakt het niet uit wat je aan hebt en kun je zelf bepalen welke houdingen je doet en in welk tempo.

Het enige dat je hiervoor nodig hebt is je yogamat, eventueel wat ‘props’ zoals een yogablok, yogariem of meditatiekussentje en een fijne plek om je matje uit te rollen! In deze blog geef ik je 10 tips om je eigen yoga practice thuis op te starten én vol te houden.

10 tips voor een eigen routine

  1. Bedenk voor jezelf wat de reden is dat je yoga wil doen, wat brengt het jou? Welke positieve effecten merk je en hoe voel je je erna? Schrijf dit op en gebruik het als motivatie, het maakt het makkelijker om yoga een prioriteit te maken en dagelijks op je mat te stappen.
  2. Kies een vast moment op de dag waarop je het makkelijkst de tijd kunt nemen voor je yoga practice, zet er eventueel je wekker iets eerder voor en/of noteer het in je agenda.
  3. Maak yoga een vast onderdeel van je dagelijkse routine, door bijvoorbeeld als je opstaat eerst een glas water (met citroen) te drinken, vervolgens een intentie voor de dag te benoemen / op te schrijven, daarna op je yogamat te stappen en vervolgens te gaan douchen. Op deze manier integreer je het echt als een vast onderdeel van je dag.
  4. Begin met 10 minuten per dag en bouw het na een tijdje rustig verder uit.
  5. Bekijk welke onderdelen je in welke verhouding in je yoga-routine op wil nemen. Bestaat je yoga practice voornamelijk uit meditatie? Of juist uit ademhalingsoefeningen (pranayama) en/of fysieke houdingen (asana)? Sluit in ieder geval altijd af met Savasana (Lijkhouding).
  6. Kies houdingen waar je bekend mee bent en die je leuk vindt om te doen, daar kun je later houdingen aan toevoegen die je misschien wat minder leuk vindt maar waarvan je wel denkt dat ze goed voor je zijn.
  7. Haal je inspiratie uit de yogalessen die je volgt of ga op internet op zoek naar voorbeelden die je aanspreken en bouw daar je eigen yogaserie mee.
  8. Hou er rekening mee dat je in de ochtend misschien iets meer aandacht moet schenken aan oefeningen om je lichaam op te warmen, aangezien je spieren en gewrichten nog niet zo soepel zijn als je net uit bed komt.
  9. Hou je van een muziekje op de achtergrond? Vooral doen! Het is jóuw yoga-routine en het gaat erom waar jij je prettig bij voelt. Je kunt bijvoorbeeld via Spotify eenvoudig een eigen yoga-playlist samenstellen.
  10. Wees niet te streng voor jezelf en leg de lat niet te hoog, het hoeft niet meteen de ‘perfecte’ practice te zijn! Laat je niet afleiden door foto’s op Instagram van ingewikkelde yogahoudingen of door hoe jij denkt dat een yoga practice eruit zou moeten zien. Blijf dicht bij jezelf, luister naar je lichaam en doe waar jij op dat moment behoefte aan hebt. Enjoy!

Janna Krooshoop gooide na een hectische carrière in de marketing en communicatie het roer om: ze voltooide een Hatha Yoga docentenopleiding en startte haar eigen bedrijf Wanderlust Yoga in Arnhem. Als yogadocent geeft ze nu wekelijks yogalessen en workshops en runt ze een webshop met duurzame, eco-friendly (yoga)producten. Vol enthousiasme en passie voor yoga, zal Janna je regelmatig informeren, inspireren én activeren op het gebied van yoga.

Zit jij met een prangende yoga vraag?

Heb je vragen over yoga? Over een bepaalde yogahouding of soorten yoga? Of wil je bijvoorbeeld weten welke houdingen je uit kunt voeren als je een blessure hebt? Mail je vraag naar online@wendymultimedia.nl o.v.v. Yoga-vraag en wie weet wordt jouw vraag binnenkort door haar beantwoord!

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!