Even proberen: deze snelle oefening voor meer geluk

Geluk zit in kleine dingen, dat weten we allemaal. Maar er is iets vreemds met ons brein aan de hand, waardoor we die momenten vaak missen. Deze eenvoudige en snelle oefening voor meer geluk gaat dit tegen en is wetenschappelijk bewezen, aldus coach en mindfulness trainer Lisette Wevers.

Ons brein is van nature vooral gericht op de dingen die niet goed zijn. Dat heeft met de evolutie te maken: om te overleven moesten mensen in de oertijd alert zijn op gevaar. Het was belangrijk te herkennen dat bepaald eten giftig was, op te merken dat er een woest wild zwijn aankwam, een bosbrand ontstond of om een agressief persoon te mijden. Tijdens de ontwikkeling van ons brein is dit principe overeind gebleven: we zijn van nature gericht op het signaleren van wat niet goed is. We zien daardoor eerder wat niet goed is aan onszelf, anderen, ons leven, werk, enzovoort; dan wat wel goed is.

Je kunt je brein veranderen

Gelukkig is ons brein plastisch. Ons brein verandert door onze ervaringen. Dat wat we veel doen, kunnen we steeds beter. En dat waaraan we aandacht geven, groeit. Dus hoe meer aandacht je aan problemen geeft of aan je slechte kanten; hoe meer je er gaat zien. Maar zo kunnen we ook ons brein positief beïnvloeden. Door jezelf aan te leren meer stil te staan bij de dingen die leuk, goed of fijn zijn, word je je daar steeds bewuster van en ga je je op den duur beter voelen. Dit is wat anders dan positief denken of problemen ontkennen. Je geeft simpelweg meer aandacht aan goede, mooie en fijne dingen die er al zijn. Zo herstel je de balans en ga je je beter voelen.

Deze snelle oefening voor meer geluk

Voor de oefening heb je een schrift nodig. Koop een mooi notitieboekje en leg hem met een pen op je nachtkastje of een andere opvallende plek. Elke dag noteer je drie positieve dingen van die dag. Dit kan iets zijn wat je leuk vond, waarover je tevreden bent, waar vooruitgang in zit of waar je dankbaar voor bent. Denk bijvoorbeeld aan een goed boek lezen, een terrasje pakken, een leuk gesprek hebben, lekker sporten of wandelen, een compliment krijgen, enzovoort. Je hoeft er alleen maar een korte notitie van te maken. De volgende ochtend lees je het nog een keer. En dat doe je elke dag. Op die manier train je jezelf om meer aandacht te geven aan wat goed is. Als je er op het moment zelf ook nog eens echt bij stilstaat werkt het nog beter. Succes!

Lisette Wevers is coach – www.hartziel.nl – en werkt in Amsterdam en Utrecht, en mede-eigenaar van het trainingsbureauvoormindfulness in Utrecht.

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!