De tips van de DISQ-trainers voor een gezond eetpatroon

Eet onbewerkte voedingsmiddelen 5 dagen per week, 5 keer per dag. 

Wat zijn gezonde eetgewoonten?
Dit is een heel breed begrip. Wij willen alleen een advies geven en zullen dus een manier omschrijven waarvan wij vinden dat het gezond is en waar we volledig achter staan.

Structuur

Om deze gezonde gewoonten toe te passen, zal je per dag de volgende structuur moeten volgen: ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor en als laatste het diner. We adviseren om al altijd je nachtrust te doorbreken met een ontbijt, oftewel breakfast. Het woord breakfast zegt het eigenlijk al: letterlijk betekent dit “het breken van de vas- ten” (vasten tijdens de nacht). Hiermee wordt gezegd dat je net je nachtrust gehad hebt van bijvoorbeeld 7 uur; hierdoor heb je dus ook 7 uur niet gegeten (gevast) en door je ontbijt door- breek je het vasten. Probeer te ontbijten binnen een uur nadat je bent opgestaan.

Hieronder geven we een voorbeeld van een dag waarop iemand om 07:00 uur opstaat en om 00:00 gaat slapen.

08.00 uur ontbijt, 10.30 uur tussendoortje, 13.30 uur lunch, 15.30 uur tussendoortje 18.00 uur diner, 20.00 uur eventueel 100 gram zuivel.

Je ziet dat er drie maaltijden en twee tussendoortjes worden genuttigd gedurende de gehele dag. Dit zorgt ervoor dat je je metabolisme op gang houdt en dit resulteert weer in een constant energielevel. Bij deze manier van eten zorg je ervoor dat je geen hongergevoel krijgt. Op het moment dat je dit wel krijgt, betekent het dat je te lang niets hebt gegeten. Voorkom dit, want hierdoor maak je vaak een verkeerde voedings- keuze; bijvoorbeeld junkfood omdat dit veel en makkelijk verkrijgbaar is.

De basis van gezond eten

We noemen basis-onbewerkte voeding ‘prime foods’. Oftewel primal foods, zoals veel mediakanalen dit noemen. Dit is voeding die geen ingrediëntenlijst heeft en vaak niet verpakt zit. Het zijn onbewerkte producten denk aan fruit, groenten, noten, vlees, granen, bonen en zuivel. Deze producten zijn prima wanneer ze hun oorsprong vinden vanuit de grond, een boom, bos, struik of dier. Deze producten bestaan niet uit verschillende ingrediënten, zoals zout, suiker en vet.

Je boodschappenlijst zal er dus anders uit komen te zien. Wij adviseren om je verse groente op de markt te kopen en vleeswaren bij de slager zodat je er zeker van kan zijn dat de producten niet bewerkt zijn. Houd er rekening mee dat verse producten sneller bederven, juist omdat ze vers zijn!! Op het moment dat je een lange houdbaarheidsdatums op de verpakking van je producten ziet, weet je automatisch dat het bewerkt is. Kies voor verse producten!

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!