Goed nieuws: minder somber door bepaalde voeding

Er zijn nogal wat mensen in Nederland die depressief zijn: 1 op de 5 volwassenen (!!) heeft ermee te maken. Bij sommigen duurt dat een korte periode, maar sommigen hebben er hun leven last van.

 

Het is niet iets waar je snel mee te koop loopt, een depressie. Maar het is wel heel belastend. En je geluk is dan ook ver te zoeken. Maar er is goed nieuws. Er is namelijk door de Columbia University in New York onderzoek gedaan naar de invloed van eten op je depressie: welke voedingsmiddelen hebben een gunstig effect op deze ziekte? En dat onderzoek bewijst dat bepaalde voedingsstoffen een goed effect op je hersenen hebben.

Voedingsstoffen

De volgende voedingsstoffen zijn belangrijk voor onze hersenen, en kun je dus het beste eten bij de behandeling – en voor het voorkomen – van depressies:

Wat moet je dan eten?

De vraag is dan natuurlijk waar deze voedingsstoffen in zitten. Nou, vooral in plantaardige voeding. Groene bladgroenten, als broccoli en spinazie, staan met stip op 1.
Vitamine B12 zit vooral in vlees en andere dierlijke producten; deze zijn volgens de onderzoekers  ‘van cruciaal belang voor de gezondheid van de hersenen.’ Ook raden ze aan orgaanvlees (van koeien en schapen die alleen maar met gras gevoed werden), wild, noten, schelpdieren, weekdieren en vis (vooral vette vis).
En nog een belangrijke? Ga lekker in de tuin in de zon zitten (of vlieg naar Spanje! ;-)). Goed voor je humeur, en gezond: want zon is dé bron van de heel belangrijke v
itamine D.

shutterstock_180219914

We zeggen natuurlijk niet dat je door dit te eten niet meer depressief zult zijn, wel zal het de verschijnselen verminderen of helpen voorkomen.

 

Bron: Welingelichte kringen
Beeld: Shutterstock

 

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!