Hoe ga je om met negatieve slaapgedachten? 4 tips!

Als we eenmaal slapen kunnen we daar zo van genieten. Maar wat als je niet in slaap valt? Wat als je maar naar het plafond ligt te staren en de gedachten je bijna overnemen? Over de meest onzinnige situaties begin je na te denken. Dag slaap….Wij geven je 4 tips om om te gaan met negatieve slaapgedachten.

1. Hou je stresslevel in balans

Stress, piekeren en angsten…. Dit klinkt je vast bekend in de oren. Je wilt gaan slapen, maar je bent aan het piekeren. Dit is samen met angst en stress een van de psychologische redenen waarom je niet in slaap kunt vallen. Wanneer je piekert heb je onbewust de overtuiging dat wanneer je heel lang en hard nadenkt over je probleem dit het probleem gaat oplossen. Het gepieker gaat je alleen maar wakker houden. Stress hebben we allemaal. De een ervaart dit bewust en de ander onbewust. Problemen op het werk, in je relatie of lichamelijke klachten zorgen voor stress. Wat uiteindelijk ervoor zorgt dat je lichaam in actieve staat komt en het moeilijker maakt om te slapen. En dan komt de angst om vanavond niet te kunnen slapen er nog bij kijken. Net als bij stress zorgt dit voor alertheid van je lichaam.

Tip: Om je slaap te verbeteren is het geen gek idee om je stresslevel in balans te houden. Neem een stapje terug op het werk en in je privé-leven zodat je meer rust voor jezelf creëert.

2. Cognitieve gedragstherapie

Maar hoe kun je dan omgaan met negatieve slaapgedachtes? Mensen die niet kunnen slapen hebben over het algemeen veel gedachten die er voor zorgen dat ze niet in slaap kunnen komen. Door aan de gang te gaan met cognitieve gedragstherapie probeer je je overtuigingen te veranderen. Stel je hebt de volgende negatieve gedachte: ‘Als ik niet slaap kan ik niet functioneren.’ We kunnen niet ontkennen dat je minder presteert als je niet goed hebt geslapen. Maar we zien ook dat je best kunt functioneren met wat minder slaap. Ouders met jonge kinderen kennen periodes met minder slaap en blijven desondanks functioneren. Ja, niet kunnen slapen is vervelend, maar je overleeft het wel.

Of de gedachte: ‘Hoe langer ik over een probleem nadenk, hoe beter het is.’ Er zit een kern van waarheid in, want het is goed om over problemen na te denken en daar een oplossing voor te vinden. Helaas blijven we in dit geval maar herhalen wat er op dat moment misgaat zonder dat er daadwerkelijk een oplossing komt. Een nieuwe overtuiging is dan: ‘Deze problemen zijn er mogen ook nog wel, in bed ga ik écht niets oplossen.’

Tip: Probeer je overtuigingen over slaap te veranderen

3. Experimenteer

Je doel is zorgen voor nieuw gedrag, in dit geval het in slaap kunnen vallen, dus dan is het belangrijk om het oude gedrag los te laten. En hiermee bedoelen we niet de slechte gewoontes zoals nog even televisie kijken voor het slapen gaan. Maar de angst voor het wakker blijven bijvoorbeeld. Een goede manier om te experimenteren met deze gedachte, is om met opzet een nacht wakker te blijven. Je zult merken dat je een zware dag hebt maar dat het uiteindelijk te doen is. Wat wel positief is, is dat je de volgende nacht zo moe bent van de vorige nacht dat je wel kunt slapen. Door te experimenteren is het veel gemakkelijker om overtuigd te raken van gedachten die je helpen om in slaap te komen.

Tip: experimenteer met slaapgedachten door bijv. een nacht op te blijven. Zo zie je dat je moe bent en de volgende dag prima kunt slapen.

4. Laat de controle los

Uiteindelijk is slaap een natuurlijk fenomeen dat jouw controle niet nodig heeft. Vaak zorgt onze eigen controle ervoor dat we niet kunnen slapen. Weet jij het moment nog dat je gisteren in slaap viel? De meeste mensen kunnen dit namelijk helemaal niet meer herinneren. Slaap besluipt je als het ware op het moment dat jij niet oplet. Als je hier niet over nadenkt dan komt de slaap. Slaap is natuurlijk en je hoeft er in principe niet voor te vechten. Je moet de controle van je slaap loslaten, pas dan zal de slaap uit eigen beweging wel komen.

Tip: Let it go, Let it go….! 🙂

Win een Caresse kussen

We weten dat een goede nachtrust cruciaal is om overdag goed te kunnen functioneren. Want we voelen ons nu eenmaal fysiek en mentaal lekkerder wanneer we voldoende geslapen hebben, toch? Hoe word jij wakker? Uitgerust of zou je nog wel uren door kunnen slapen? Vertel het ons, wij zijn benieuwd!

Wij mogen 100 kussens van Caresse weggeven, dus vul de enquête gauw in. Wie weet slaap jij dan binnenkort wel op een heerlijk nieuw kussen.

Blok enquête hoe word jij wakker?

In samenwerking met  Logo Caresse Boxsprings

 

Hoe maak jij je lichaam klaar als je dan niet kunt slapen? Wij geven je 7 tips en een slaaptraining! 

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!