Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

Zelfvertrouwen zorgt voor innerlijke rust. Het geeft je een stevige basis. Het maakt dat je gelooft in je kracht, kansen, mogelijkheden en oplossingsgerichte vaardigheden. Wie vertrouwt op zichzelf, heeft minder behoefte aan erkenning van anderen, zoals complimentjes, waardering, goedkeuring en bevestiging. Maar hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

1. Zelfvoorzienend

De overtuiging dat je pas wat waard bent als anderen dat ook vinden, maakt je afhankelijk van de mening van anderen. Je gaat jezelf onder druk zetten om bepaalde prestaties te leveren. Je streeft naar perfectie omdat je andermans waardering nodig hebt. Gooi het om. Word je eigen hofleverancier van complimenten, waardering, bevestiging, goedkeuring en aanmoedigingen.

Maak belangrijk wat jij ergens van vindt in plaats van wat een ander ervan vindt! Zo krijg je steeds meer geloof en vertrouwen in jezelf. Geef jezelf complimenten in plaats van die van anderen te verlangen. Word zelfvoorzienend.

2. Succeservaringen

Zelfvertrouwen krijg je ook door succeservaringen op te doen. Ervaringen die je de bevestiging geven dat je iets kunt, dat je bepaalde vaardigheden, talenten en eigenschappen in huis hebt. Dat je jezelf redt, wat er ook gebeurt. Dat, ook al verknal je de presentatie voor een belangrijke klant, de wereld niet meteen vergaat en dat jij daardoor nog geen totale mislukking bent. Kijk bij alles wat je doet naar de kleine successen en schrijf deze ergens voor jezelf op. Houd bijvoorbeeld een Dagboek van Grote Successen bij!

Lees ook: ‘9x tips om jouw kind meer zelfvertrouwen te geven

3. Vergelijk jezelf niet met anderen

Tegen je ideaalbeeld leg je het altijd af. Waardeer liever wie je werkelijk bent. Jezelf continu vergelijken met anderen is de snelste manier om ontevreden te worden. Je weet toch dat het gras altijd groener lijkt aan de andere kant van de heuvel? LIJKT, inderdaad. Leg een objectief bewijzenlijstje aan waarop je de weg censureert. Dus niet ‘ja, maar vergeleken met X’ of  ‘ja, maar dat is toch normaal.’ Nee, je stelt objectief een lijst op die bewijst dat JIJ op elk moment goed genoeg bent.

4. Faken

Zelfvertrouwen kun je – zolang er nog geen succeservaringen zijn om uit te putten – alvast faken. Gedraag je alsof je al wél successen hebt behaald. Dat werkt. Wat je uitstraalt, geloven anderen. Sterker nog, na een tijdje geloof je het zelf ook! Uit diverse onderzoeken blijkt dat imitatie van gedrag de bijbehorende emotie oproept. Begin maar eens breed te glimlachen. Laat je hele gezicht meedoen en kijk hoe je je nu voelt. Boos, blij, bedroefd of bang? De meeste mensen geven als antwoord: blij. Als jouw gedrag zelfvertrouwen uitstraalt, willen anderen graag bij je in de buurt zijn. Daarvan ga jij je beter voelen en dat maakt je nog aantrekkelijker. Perceptie is werkelijkheid: je zelfvertrouwen vergroten begint dus gewoon met rollenspel.

Weg stress met WENDY Workshop ‘Minder stress’

Zou jij willen leren om iets relaxter in het leven te staan? WENDY ontwikkelde in samenwerking met stressdeskundige Suzan Kuijsten een online workshop ‘Minder stress’. De workshop duurt vier weken.

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!