Hooggevoeligheid: aangeboren of aangeleerd? De expert van de hooggevoeligheid Susan Marletta Hart spreekt

Bijna 1 op de 5 mensen is hooggevoelig. Maar wat betekent het eigenlijk als je hooggevoelig bent? Waar heb je mee te maken en waar loop je tegenaan? Wij spraken Susan Marletta Hart die het begrip hooggevoeligheid naar Nederland ‘bracht’. Over het onderwerp schreef ze zeven boeken waaronder de bestseller: ‘Leven met hooggevoeligheid, van opgave naar gave’. Wij zochten uit welke tips zij in petto heeft.

Hooggevoeligheid

Om te beginnen wat is hooggevoeligheid precies?
Susan: ‘Het is geen ziekte of aandoening. Het is een normale eigenschap van het zenuwstelsel, niks meer dan dat. Sommige mensen hebben meer spiermassa en andere zijn intelligenter. Zo moet je dit ook zien. Het schoolsysteem is aangepast aan het intelligentieniveau, niet aan de mate van gevoeligheid. In ons huidige schoolsysteem wordt er weinig tot geen rekening gehouden met mensen die gevoeliger zijn. Wanneer je hooggevoelig bent, verwerk je constant prikkels. Je ziet, hoort, ruikt, voelt van alles; je neemt dus heel veel waar. Er ontbreekt een filter waardoor er nog meer prikkels worden opgevangen. Een hooggevoelig persoon neemt niet alleen een boom waar, maar ook de wind door de takken, de geur van zijn bloesem, hoe oud de boom is, welke energie de boom heeft. Dit betreft niet alleen de waarnemingen van je zintuigen, het gaat hier ook om de waarnemingen van binnenuit.’

Herken jij jezelf in de omschrijving hierboven of in bepaalde kenmerken? Doe de test!

Aangeboren vs aangeleerd

‘Je wordt hiermee geboren. Het zit in bepaalde families meer dan in andere. Je vader of moeder is bijvoorbeeld hooggevoelig en je ziet overeenkomsten met jezelf. Maar dit hoeft niet, je kan ook de enige in de familie zijn die hooggevoelig is. Als je hooggevoelig bent dan blijf je dit. Kinderen kunnen vaak meer indrukken verwerken dan volwassenen. Het wordt door de jaren heen niet minder maar juist meer. Bij zowel hooggevoeligen als niet hooggevoeligen.’

Oorsprong 

Hoe kom je erachter dat je hooggevoelig bent?
Susan: ‘Ik heb altijd een normale en veilige jeugd gehad, maar toch voelde ik mezelf anders, gecompliceerder dan anderen. Ik dacht dieper over dingen na en was spiritueel ingesteld. Pas toen ik ging werken, voelde ik de lasten. Ik kon niet op kantoor werken. Kon moeilijk overweg met het reizen in het drukke verkeer. Op een dag gaf een medestudent me toevallig (alhoewel ik niet in toeval geloof…) het boek The Highly Sensitive Person van Elaine Aron. Zij wordt ‘The Godmother’ van de hooggevoeligheid genoemd. De eigenschap bestond al wel, maar zij kwam hier opnieuw mee. Het boek ging zo over mij dat de puzzelstukjes voor mij in elkaar vielen. ‘

Gevolgen

Wat merk je als je hooggevoelig bent?
Susan: ‘Je merkt van alles op. Bent continu aan het waarnemen. Tegelijkertijd ben je bezig met hoe je reageert op hoe je waarneemt. Je bent continu bezig met het zoeken naar een goede balans, voortdurend aan het bijstellen. Gas terugnemen, weer wat gas erbij. Op dit moment is er nog te weinig aandacht voor hooggevoeligheid in de zorg en het onderwijs. Terwijl dat de beroepen zijn waar hooggevoelige mensen vaak voor kiezen. Het onderwijs zou meer rekening met de eigenschap kunnen hebben, vooral in de sociale omgang van kinderen met elkaar. Op dit moment wordt er nog veel geoordeeld over dit onderwerp. De meningen zijn verdeeld. Maar er is geen goed of fout. Je hebt gewoon verschillen in karakter, net als het verschil in eigenschappen. Alleen heeft deze eigenschap wel veel consequenties voor de persoon, voor het kind of de volwassene.’

Aanpak 

Susan is zelf hooggevoelig en werkt sinds vijftien jaar voor en met hooggevoelige mensen. Ze geeft retreats, trainingen, lezingen, workshops en begeleidt sensitieve mensen in hun persoonlijke proces door therapeutische en energetische begeleiding. Zij weet dus als geen ander hoe je met hooggevoeligheid kunt omgaan:
‘Er zijn trainingen en workshops voor hooggevoeligheid. Ik coach mensen ook individueel. Ik probeer mensen in contact te laten komen met hun eigen lichaam zodat zij zelf voelen wat ze nodig hebben. Een hooggevoelig persoon heeft zijn aandacht vaak gericht op de buitenwereld. Het is belangrijk om te leren ‘Wie ben ik?’ en ‘Wat heb ik nodig?’. Het is juist belangrijk om te leren hoe je in het contact met anderen je grens kan aangeven. Wanneer heb je te maken met manipulatief gedrag. We worden door andere mensen subtiel gemanipuleerd. Een HSP’er (hoogsensitief persoon) heeft vaak niet goed geleerd „nee“ te zeggen en hier kunnen mensen gebruik van maken.

Daarnaast besteden we aandacht aan het zogenaamd aarden in je eigen lichaam en je zielsbewustzijn. Je moet dan denken aan vragen als: ‘Waarom ben ik hier op aarde?’, ‘Wat wil ik hier doen en bewerkstelligen?’ Een HSP’er heeft een soort missiegevoel, maar weet nog niet hoe hij of zij dit gaat realiseren.

Stress

Daarnaast behandel ik stressonderwerpen in mijn trainingen. Hooggevoelige personen zijn vaak op jonge leeftijd al gestresst zonder het te weten. Altijd alert op gevaar en een vluchtreactie hangen hiermee samen. Helaas weet de hooggevoelige dit vaak zelf niet, omdat ze niet beter weet. Door meditatie leer ik anderen om je lichaam te resetten. Om bewust de knop te leren omzetten. Het parasympathisch zenuwstelsel is verantwoordelijk voor je ontspanning en dat zorgt ervoor dat je weer meer gaat genieten van het leven.’

In je nieuwste boek ga je in op hooggevoeligheid en stress. Spreken we dan over het verband oorzaak-gevolg? Susan: ‘Ja, er is wel degelijk een relatie. Er zijn extra redenen waarom HSP’ers meer stress en sneller stress ervaren. HSP’ers zijn vaak perfectionistisch. Ze willen het altijd goed doen. Doen dan te goed hun best. Zij hebben meer tijd nodig om te verwerken, tijd die vaak ontbreekt. Een HSP’er is op de ander gericht en het is juist belangrijk dat een HSP’er weet wat hij of zij zelf wil. Een hooggevoelig persoon geeft al snel te veel en dat geeft ook stress. Je zegt niet snel genoeg nee waardoor je uitgeput raakt. Een van de moeilijkste dingen is nee zeggen. Maar vaak leidt nee zeggen tot minder stress.’

Stappenplan tot rust komen

  • Meditatie
  • Ben je hier te druk voor? Ga de natuur in! De natuur hoeft niks van je en heeft geen verwachtingen en behoeften die je omgeving vaak wel heeft.
  • Ga op onderzoek uit. Zoek plekken die jou rust geven.
  • Maak meer tijd voor jezelf vrij om te verwerken. Net als je maag voedingsstoffen moet verwerken, moet je geest prikkels verwerken.
  • Alles moet verwerkt worden. Een HSP’er heeft daar meer tijd voor nodig dan een gemiddeld persoon..

Jouw eigen zoektocht naar geluk 

  • Je moet meer over ‘jezelf’ gaan lezen. Verzamel informatie over hooggevoeligheid.
  • Volg trainingen of cursussen.
  • Zoek mensen op die hetzelfde zijn en waar je informatie mee kunt uitwisselen.
  • Leer van jezelf te houden door grenzen aan te geven.
  • Wees creatief in het zoeken van comfort voor jezelf.
  • Wees moedig: je hoeft niet dezelfde manier te gebruiken als een ander. Je hebt misschien een andere manier nodig die alleen jou helpt.

Meer informatie over trainingen, workshops, meditaties en HSP coaching vind je op:

www.susanmarlettahart.com

Susan Marletta Hart biedt in samenwerking met FIT Body & Mind jaarlijks enkele weekend & midweek retreats in Zeeland, Castricum en de Provence. De eerstvolgende retreat vindt plaats van 4- 8 juni in Zeeland.

 

 

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!