Wat elke ouder moet weten over kinderen en slaap

kinderen en slaap

Laat thuiskomen van werk, een hele maaltijd bereiden en dan ook nog zorgen dat de kinderen op tijd in bed liggen. Het is lastig. Toch is het wel heel belangrijk dat kinderen genoeg slaapuren hebben. Hier zijn enkele feiten op een rij gezet, zodat jij straks precies weet waarom voldoende slaap zo belangrijk voor jou en je kind is.

In je slaap komen al je spieren tot rust. Dit hebben ze nodig om de volgende dag weer optimaal te kunnen functioneren. Bovendien groeien kinderen tijdens hun slaap. Een gebrek aan slaap heeft ook invloed op de stemming en concentratievermogen en het is lastiger om de volgende dag weer goed te kunnen leren. Slaap is dus ontzettend belangrijk, zowel voor jou als je kind.

Veel slaap voor kinderen en tieners

Een goede nacht is voor iedereen belangrijk, maar in het bijzonder voor opgroeiende kinderen. Laat je kind daarom op tijd naar bed gaan en zorg dat eventuele verstoringen van telefoon of tv er niet zijn. Voor elke leeftijd is een andere hoeveelheid slaap gewenst. Zie hier een overzichtje van het aantal slaapuren, gemaakt door The National Sleep Foundation.

Leeftijd                      Benodigde slaap
Pasgeboren                        15-18 uur
1-12 maanden                    14-15 uur
1-3 jaar                                12-14 uur
3-6 jaar                                11-13 uur
7-12 jaar                              10-11 uur
12-18 jaar                             8-10 uur

Stel een bedtijd in

Het maakt niet uit hoe oud je kind is, stel een vaste bedtijd in waar hij of zij zich aan moet houden. Als ouder ben jij er nu verantwoordelijk voor dat deze tijd ook echt wordt gehanteerd. Breng je kind of tiener desnoods zelf naar bed, zo weet je zeker dat de benodigde slaapuren worden behaald.

kinderen en slaap

Tijdens een onderzoek van de Colombia Universiteit is bekeken wat er gebeurt als de ouders van adolescenten een bedtijd instelden vanaf twaalf uur ’s nachts. Deze tieners hadden meer kans om te lijden aan depressie en hebben soms zelfs suïcidale gedachten. Wanneer de ouders een klok van tien uur ’s avonds of zelfs eerder instelden, waren deze symptomen vele malen minder.

Routine

Routine, rust en regelmaat (ook wel de drie r’en) zijn belangrijke termen als we het hebben over de slaap van je kind. Een routine in de aanloop naar bedtijd kan goed helpen bij een regelmatig en vast slaapritme. Elke avond 15 tot 30 minuutjes voor het slapengaan in bad gaan of een boek lezen, geeft na verloop van tijd een signaal aan de hersenen af dat het bijna bedtijd is. Dit is prettig, want je kind kan zo rustig in slaap vallen.

Snacken voor het slapen

Geregeld hebben kinderen net voor het slapengaan een beetje trek. Hen met rammelende maagjes naar bed laten gaan, is ook niet alles. Dingen die je ze alleen absoluut niet kan geven voordat ze gaan slapen, zijn rood vlees, kaas, teveel suiker en vette happen als patatjes. Wat ze wél mogen, is eten dat magnesium, calcium en vullende proteïnes bevat. Denk hierbij aan een glaasje melk, een gekookt eitje of gedroogd fruit en (ongezouten) nootjes.

kinderen en slaap

Lekker actief

Overdag een uurtje sporten en in de buitenlucht lekker wat energie meepakken van de zonnestralen, dat is wat jouw kind nodig heeft om echt heerlijk in slaap te kunnen vallen. Na een vermoeiende dag is je lichaam namelijk toe aan ontspanning en dat krijgt het door te slapen. Sporten is sowieso gezond voor ons allemaal en met deze tips leer je hoe jij ervan kunt gaan genieten!

Bron: Sleep Foundation, Huffington Post, CUMC
Beeld: Shutterstock