De dagelijkse strijd tegen koude voeten en handen

koude voeten

Waarom wij vrouwen allemaal een voorraad van die leuke zachte warme huissokken hebben? Omdat we zo verschrikkelijk vaak koude voeten en handen hebben. Waardoor het komt? Dat vertellen we je! En wij brengen er nu verandering in, want dit is wat je moet doen tegen koude voeten en handen.

Je kent het wel, dat je je handen lekker wilt warmen tegen de lekkere warme rug van je vriend. Of dat je je voeten tussen zijn benen wurmt om je op te warmen. Het is echt zo dat de temperatuur van vrouwenhanden en -voeten anderhalve graad lager ligt dan die van mannen. Om te weten wat je ertegen kunt doen, moet je natuurlijk eerst weten waaróm dat zo is. Dat komt doordat bloedvaten van vrouwen sneller vernauwen bij kou.

Thermometertjes

Onze handen en voeten steken allebei uit het lichaam. Daardoor zijn ze meteen een soort thermometer; ze voelen snel of het koud of warm gaat worden. Wordt het koud? Dan vernauwen de bloedvaten van de voeten en handen. Hierdoor vertraagt de doorstroming van het bloed, en gaat er voor je lichaam minder warmte verloren. Je lichaam blijft dus wel op temperatuur, maar je handen en voeten worden juist koeler. Vooral bij vrouwen: onze bloedvaten trekken sneller samen.

Maar waarom gebeurt dit ook? Je draagt bijvoorbeeld knellende kleding. Ook kan het komen doordat tijdens je ongesteldheid of de overgang je lichaamstemperatuur verandert. Wat ook een veelvoorkomende oorzaak is, is vitaminen- en mineralengebrek. Een laag ijzergehalte of bloedarmoede veroorzaakt ook koude handen of voeten.

Maar… wat kun je er aan doen?

  • Draag geen knellende (hand)schoenen. Van die grote dikke warme handschoenen kunnen heel leuk staan en lekker zitten!
  • Drink warme drankjes.
  • Blijf niet te lang in dezelfde houding zitten of staan. Blijf in beweging!
  • Draag wollen sokken. Synthetische sokken hebben een negatief effect.
  • Neem regelmatig een massage (of laat je masseren door je partner).
  • Neem een warm voetenbad.
  • Eet voeding met ijzer erin, dit om je ijzergehalte te verhogen. Ijzer zit vooral in rund- en lamsvlees, volkorenbrood, broccoli en sperziebonen.
  • Slaap met een kruik.
  • Heb een leuke warme avond met je partner in bed. Lekker warm slapen gegarandeerd.
  • Knuffel!
Lees ook: 7x manieren om je immuunsysteem te verbeteren,

Bron: InfoNu, Goed nieuws
Beeld: Shutterstock