Monica Geuze, Giel de Winter en rapper Boef zijn 1000% plugged

Monica Geuze, Giel de Winter en rapper Boef zijn altijd online en leven daar ook van. YouTube is een groot deel van hun leven. We vroegen hen hoe het is om 24/7 superplugged te zijn.

Tatum Dagelet interviewde de online sterren..

Monica Geuze

Vlogster Monica Geuze (22) heeft drie jaar haar eigen YouTube-kanaal, waarop ze dagelijks een video post over haar le- ven. Ze is uitgegroeid tot een van de groot- ste en bekendste vloggers van Nederland, heeft ruim 900 vlogs (videoblogs) gemaakt en heeft meer dan 300.000 abonnees, en bracht onlangs haar eerste boek My Way uit.

Monica Geuze filmt haar dagelijks leven. In deze vlogs zien we haar alledaagse dingen doen, zoals tandenpoetsen, het huis opruimen, in de le staan. Ook haar gevoelens, zoals het verdriet over haar gescheiden ouders, deelt ze met kijkers.

Monica maakte drie jaar geleden haar eigen YouTube-kanaal aan en besloot het te proberen. Gepaard met enige onzekerheid. ‘Als mijn video’s in het begin niet redelijk waren bekeken, was ik er niet mee doorgegaan. Het voelde ongemakkelijk om mezelf te filmen. Soms filmde ik iets tien keer opnieuw. Maar toen ben ik tegen de camera gaan praten zoals ik tegen een vriendin praat. Op die manier werd het normaal en makkelijk om mezelf te zijn. Ik denk nooit na over wat ik ga zeggen.’ Ze deelt álles.

Feitelijk is Monica nooit unplugged. Tussen het filmen en monteren door, leest en beantwoordt ze de geschreven reacties die haar fans hebben achtergelaten, houdt ze haar Instagram-account bij en bekijkt ze wat collega’s op vlog-gebied uithalen. ‘Laatst had ik een app gedownload waarop ik kon aflezen hoe vaak ik op mijn telefoon zit. Tien uur op een dag. Best gênant’, vertelt Monica Geuze.

Bekijk hier de vlog waarin Monica haar interview voor de WENDY heeft:

Giel de Winter

Naakt boodschappen doen, dineren in een achtbaan, overnachten in een school, dierenvoer eten. Met StukTV voert Giel de Winter de bizarste opdrachten uit, die de kijkers hebben uitgekozen. Elke woensdag om vijf uur ’s middags zetten ze een opdracht online. Daarnaast maakt StukTV regelmatig een ‘special’ (vaak in opdracht van een merk of bedrijf) en op zaterdag uploaden ze een serie, zoals Roadtrippers, dat al drie seizoenen draait. Hierin gaat het trio de strijd aan met BN’ers om met vijfhonderd euro zo ver mogelijk te reizen.

Op zijn twintigste stopte Giel met de Hotelschool en zat veel op de bank van het ene naar het andere televisiekanaal te zappen. Uit ontevredenheid over het aanbod ontstond zijn idee: de kijkers – en niet de tv-bazen of overheid – zouden moeten bepalen wat er wordt uitgezonden. Internet leek hem daar het juiste platform voor. Giel schreef een interactief format uit, waar zijn vader – die bij een mediabedrijf gewerkt had – weinig in zag. Dat motiveerde Giel nóg meer om zijn plan door te zetten. ‘Ik wilde iets neerzetten waar ik achter stond en waar ik trots op kon zijn. Mijn opleiding had ik niet afgemaakt en ik dacht: potverdomme, ik moet iets doen met mijn leven.’ Hij bouwde zelf een website en plaatste een oproep op internet: wie wil mij met dit plan helpen? Zo kwamen Thomas en, iets later, Stefan erbij.

Giel, die zich geen vlogger maar online-programmamaker noemt, werkt 24/7: het StukTV-kantoor heeft inmiddels acht mensen in dienst en naast de opnames van de series, specials en opdrachten, geeft het  drietal dj-shows in het weekend. Giel: ‘Mijn carrière gaat zo hard, dat het moeilijk inplannen is om even offline te gaan. Het is een tik van me geworden om continu de reacties en kijkcijfers van een video te checken. De kijkers zijn onze graadmeter of iets werkt of niet. Zo houd ik de zaken onder controle en kunnen we blijven vernieuwen. Maar áls ik een dag vrij ben, probeer ik mijn telefoon weg te leggen.’

Rapper Boef

Ook de 24-jarige rapper en vlogger Boef is superplugged. Ineens was hij daar in 2015. De Tilburge van Algerijnse afkomst scoorde hit op hit met nummers als Slaaptekort en Habiba, en verbrak record op record op social media: 700.000 volgers op Instagram, een half miljoen op YouTube, een kwart miljoen op Snapchat, en op Spotify is in Nederland zijn muziek het meest gestreamd. Hij heeft meer dan veertig vlogs gemaakt.

 ‘Mijn jeugddroom is uitgekomen. Ik kom van heel ver, vroeger had ik een heel andere levensstijl. Dat het zo positief heeft uitgepakt, is prachtig. Het geheim? Wat je ziet, is wie ik ben. Puur. Soms té puur, en dat heeft mij in het begin in de problemen gebracht.’

Er was veel discussie over zijn eerste vlogs. Boef beledigde de politie daarin, werd gezien als een ophitser. Maar hij is veranderd, zegt hij. ‘Twee jaar geleden was ik een totaal andere persoon, geef ik toe. Ik was in één keer beroemd en besefte niet dat ik een voorbeeld voor de jeugd was. Ik kreeg brieven van moeders van fans die vroegen of ik bepaalde dingen niet meer wilde doen in mijn vlogs. Daardoor ging ik nadenken en andere vlogs maken. Het heeft anderhalf jaar geduurd voordat ik dat inzag. Dat heeft met volwassen worden te maken, met ontwikkeling. Tot de dag van vandaag blijf ik leren. Maar ik blijf Boef; ik zal altijd een rebels randje houden.’

Van ontspanning komt tegenwoordig weinig; zijn vakanties duren meestal een paar dagen. ‘En dan nog denk ik aan werk. Maar ik heb er plezier in, dus ik koester dat. Laatst was mijn vriendin jarig. Ik zei: “Vandaag is jouw dag, ik ga met jou op pad. Vandaag geen foto’s.” Het is niet helemaal gelukt, ik heb een fotootje gemaakt terwijl zij in een pashokje stond. Sommige men- sen waren teleurgesteld dat ik niet met ze op de foto ging. Ik begrijp dat, want mijn succes heb ik wel aan hen te danken.’

Lees de complete interviews met Monica, Giel en Boef in WENDY #15.

Tekst: Tatum Dagelet

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!