5 redenen om aan deze yogatrend te doen: barre

Als Doutzen Kroes erbij zweert, dan willen we het allemaal wel proberen… Misschien dat barre daarom zo’n hit is in de Verenigde Staten – en inmiddels ook in Nederland. Het is ballet én yoga in één. Zweten én elegantie. Én met lekkere uptempo muziek.

Sinds Madonna en Doutzen aan de balletbarre staan, is barre een begrip geworden in de fitnesswereld. En dat terwijl het al heel lang bestaat.

Het ontstaan van barre

De Duitse danseres Lotte Berk bedacht deze combinatie van yoga, pilates en ballet in de jaren vijftig, nadat ze werd geveld door een rugblessure. Aan de balletbarre combineerde ze haar dansroutine met rehabilitatie-oefeningen. In 1959 begon ze met lesgeven in haar kelder en al snel klopten er bekende leerlingen als Joan Collins en Barbra Streisand bij haar aan.

Barre bereikte in de jaren zeventig de VS en daar groeide het uit tot een populaire workout. Tegenwoordig is Barreconcept, zoals de officiële benaming luidt, vooral onder pilates- en yogaliefhebbers populair: er zijn veel overeenkomsten, maar het vraagt nét weer wat anders van je lichaam.

Waarom barre?

  1. Barre corrigeert je houding
  2. Door de balletinvloeden leer je eleganter te bewegen
  3. Het verbetert je conditie
  4. Je pakt precies de spieren die je lijf gestroomlijnder maken
  5. En dat kan allemaal zonder eruit te zien als een opgepompte versie van jezelf

 Deze video laat een barre workout zien:

Bang dat je het sporten niet vol gaat houden? Lees dan deze tips.

Bron: WENDY #14

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!