8 x redenen om met yoga te beginnen

Ben je nog steeds aan het twijfelen of je met yoga gaat beginnen of niet? Dat hoeft echt niet langer, want er zitten zoveel voordelen aan yoga. Hierbij hebben we acht voordelen voor jou, maar er bestaan nog veel meer voordelen. Genoeg redenen om met yoga te beginnen dus.

8 redenen om nu met yoga te beginnen

1. Pijnverlichting

Een groot voordeel van het beoefenen van yoga is dat het pijn kan verzachten. Verschillende studies hebben aangetoond dat pijn van kankerpatiënten, MS-patienten, mensen met immuniteitsziektes, een hoge bloeddruk, mensen met rug- en neknachten en andere kwalen verlicht kan worden.

2. Stressvermindering

Dankzij de ontspannende werking van yoga, vindt er in je lichaam een daling van stresshormonen plaats. Ook verlaagt de bloeddruk en het hartritme, je spijsvertering verbeterd en je immuniteit wordt verhoogd. Tenslotte worden de symptomen angst, depressie, vermoeidheid, slapeloosheid en astma ook een stuk minder.

3. Verbeterde ademhaling

Van yoga leert men dieper en trager ademhalen. Dit leidt tot een verbeterde longfunctie en het lichaam raakt er ontspannen door. Door de verbeterde ademhaling verhoogt de hoeveelheid zuurstof die door het lichaam wordt opgenomen. Ademhaling is erg belangrijk tijdens yoga, maar ook buiten de yogaoefeningen. Om nog meer te leren over een goede ademhaling, lees dan ‘Boost je gezondheid met deze 4 ademhalingsoefeningen’.

 

8 redenen om nu met yoga te beginnen

4. Lenigheid

Wat yoga ook doet, is je lenigheid en beweeglijkheid verbeteren. Het is voor veel mensen onmogelijk of een enorme moeite om hun tenen aan te raken met gestrekte armen. Maar yoga na yogales gaat dit steeds gemakkelijker. Doordat je steeds meer de juiste spieren gaat gebruiken, kan je lichaam meer verschillende poses aannemen. Het beoefenen van yoga kan ook je lichaamshouding verbeteren, wat ook nog nek- en spierklachten kan verzachten.

5. Versterkte kracht

Bij de yogahoudingen worden alle spieren in het lichaam gebruikt en door dit regelmatig te doen, zal je kracht duidelijk toenemen. Je zal dit merken in het dagelijkse leven, maar elke keer als je yoga doet zal je dit ook steeds meer sterker zien en voelen. Benieuwd naar hoe je met yoga je spieren kan trainen? Lees dan ‘Zo kun je met yoga (gericht) je spieren trainen’.

6. Verbeterde bloedcirculatie

Wat ook een groot voordeel van yoga is dat het de werking van de bloedsomloop verbetert. Door de verschillende houdingen die je aanneemt tijdens yoga, kan zuurstofrijk bloed zich beter verspreiden door het lichaam.

8 redenen om nu met yoga te beginnen

7. Redenen om met yoga te beginnen: gewicht verliezen & op pijl houden

Wat ook nog mooi meegenomen is, is dat yoga je helpt om je lichaamsgewicht op peil te houden. Al bij de minst intense variaties van yoga worden er calorieën verbrandt. Hierdoor en door de stressvermindering ga je vaak gezonder eten en het leidt ook nog eens tot een gevoel van lichamelijk welzijn en zelfvertrouwen.

8. Goed voor hart- en bloedvaten

Last but not least

, yoga is goed voor hart- en bloedvaten. Zelfs de lichtste yogaoefeningen hebben voordelen voor hart- en bloedvaten. De oefeningen verlagen het hartritme, verhogen het uithoudingsvermogen en verbeteren de zuurstofopname.

Lees ook ‘Het resultaat van elke dag yoga’. Heb jij zelf nog andere redenen om met yoga te beginnen? Laat het ons dan weten!

Bron tekst: Yogaenzo
Bron beeld: Shutterstock

 

Deel artikel