Dit zijn de redenen waarom jij niet in slaap kunt vallen

slaaptekort

We hebben allemaal wel eens een gebroken nacht, maar natuurlijk wil jij er alles aan doen om dit te voorkomen. Hoe kun je dit het beste aanpakken? Wij helpen je op weg met een aantal goede tips!

Je slaapt uit in het weekend

Als je elke ochtend vroeg opstaat voor je werk, heeft je lichaam een ritme aangemaakt. Slaap je dan flink uit in het weekend – hoe lekker ook – is dat ritme compleet verstoord. Het is dan zo’n warboel van binnen, dat het ervoor zorgt dat je de volgende werkdagen nauwelijks in slaap kunt komen. Probeer dus ook in het weekend op tijd je bed uit te gaan.

Te warme of koude kamer

De temperatuur waarin je slaapt is heel erg van belang voor een goede nachtrust. Wist jij dat je het lekkerst slaapt in een kamer die ongeveer 17 graden Celsius is? Een raampje open voor wat frisse lucht, is dan ook een goede aanrader.

sporten

Je sport te veel of juist te weinig

Te veel sporten voor het slapengaan kan er voor zorgen dat je té onrustig bent als je je bed in kruipt. Het zou beter zijn om twintig minuten verspreid over de dag te sporten. Je kunt de twintig sportminuten indelen zoals jij dat wilt. Doe bijvoorbeeld ’s ochtends tien minuten buikspieren en uit je werk nog eens tien minuten beenspieroefeningen. Als je helemaal weinig sport of beweegt, kan dat ook bijdragen aan een onrustige nacht. Heb jij veel achter je bureau gezeten, ga dan ’s avonds nog even de deur uit voor een ommetje.

Je hebt dít vanavond gegeten

Dat we ’s avonds twee uur voor bedtijd geen koffie meer moeten drinken, weten we inmiddels. Maar ook te veel vet of calorieën tijdens het avondeten kunnen ervoor zorgen dat je slecht in slaap valt. Het kost namelijk best wat tijd om dit allemaal te verteren. Vet eten, maar ook chocolade of pittig eten kan te zwaar op je maag vallen, wat je nachtrust dan weer beïnvloedt.

Je slaapt in de middag

Een middagdutje of powernap van twintig minuten moet kunnen. Echter, slaap je langer dan dertig minuten in de middag, dan kom je in een vastere slaap. Wanneer je dan wakker wordt, ben je juíst moe. Tegen de tijd dat je dan in de avond naar bed gaat, kun je niet meer in slaap komen. Voorkom deze narigheid en slaap dus niet meer dan twintig minuten op een middag.

Ook benieuwd wat je kunt doen om de dag zonder stress te beginnen? Bekijk onze tips dan hier.

Foto: Shutterstock
Deel artikel