5 tips voor beter slapen

‘Slapen is belangrijker dan eten,’ kopte het prestigieuze magazine Harvard Business Review onlangs. In het artikel werd gesteld dat Amnesty International het opzettelijk onthouden van slaap niet voor niets als marteling beschouwt. Daarnaast is goed slapen van belang bij het opnemen en verwerken van informatie en kennis. Slecht slapen vergroot het risico op angststoornissen, depressie en dementie. Op lichamelijk vlak brengt slecht slapen diabetes, hart- en vaatziekten en diabetes type 2 met zich mee.

Kwaliteit van slaap schiet tekort

Het mag duidelijk zijn dat een slechte nachtrust vele risico’s met zich meebrengt. Maar hoe goed slaapt de Nederlander? De Nederlander komt aan haar uren slaap, zo concludeert de Hersenstichting. Negentig procent van de Nederlanders slaapt 7 tot 9 uur, maar de slaapkwaliteit schiet hierbij tekort. Een verrassende uitkomst, want wanneer we denken aan slaapproblemen wordt vaak gedacht aan een slaaptekort. In dit geval spreken we juist van slapeloosheid. Onder slapeloosheid vallen de verschijnselen te vroeg wakker worden, moeite met doorslapen en moeilijk in slaap komen. Met de uitkomst uit dit grootschalige onderzoek van de Hersenstichting is een andere aanpak vereist in de gezondheidszorg. Namelijk, de vraag is niet meer:
‘Slaap je wel voldoende?’ Maar, ‘Je moet beter slapen’.

Lees ook: 6 redenen waarom je beter kan gaan slapen zonder telefoon

5 tips voor betere nachtrust

Maar hoe doen we dat in een maatschappij waarin alles 24/7 doorgaat? Doe je even niet mee, dan bestaat zomaar de kans dat je buiten de groep valt. Zo zijn er veel pubers die elke nacht tig keer worden gewekt door binnenkomende WhatsApp-berichtjes, want stel je voor dat ze hun mobieltje uitzetten. Dan zouden ze iets belangrijks kunnen missen! Slapen wordt vaak ten onrechte gezien als iets sufs, terwijl je juist slim bezig bent als je genoeg slaapt.  We zijn ons de laatste tijd zo goed bewust van gezonde voeding en sporten. Nu onze slaap nog. Wij geven je 6 tips voor een betere nachtrust, zodat ook jij de volgende morgen uitgerust de deur uitstapt!

1. Verban de tablet, laptop en smartphone

Het aantal mensen met slaapproblemen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Een van de belangrijkste oorzaken: onze laptops, tablets en smartphones. Het helder witblauwe licht van deze schermen zorgt er namelijk voor dat de lichtsensoren in ons netvlies op ‘waak’ in plaats van ‘slaap’ worden gezet. De productie van melatonine wordt uitgesteld, waardoor je het gevoel hebt dat je nog urenlang kunt doorgaan. Doordat je nog wel op dezelfde tijd moet opstaan, ben je de volgende dag vermoeid en presteer je slechter. Het advies: zet je smartphone, tablet en laptop twee uur voordat je gaat slapen uit. Tv-kijken kan nog wel, want het beeldscherm van je televisie is niet zo fel en je zit er bovendien niet zo dicht op.

2. Uitslapen heeft geen zin

Voor elk uur slaap dat je ‘mist’, zou je de volgende avond anderhalf uur eerder naar bed moeten gaan om weer voldoende rust te krijgen. Met een drukke baan/gezin/sociale contacten/sportclubjes wil dat er bij de meeste mensen nog weleens bij inschieten, maar wie denkt dat lang uitslapen in het weekend dé oplossing is, komt bedrogen uit. Juist in het eerste deel van de nacht val je in een ‘diepe slaap’, terwijl de rest van de nacht bestaat uit droomslaap. In die zogeheten diepe slaap wordt onder meer je geheugen gevormd en rust je het meeste uit. Daarnaast is ook de kwaliteit van je slaap heel belangrijk. Stap jij gestrest in je bed, dan is de kans groot dat je in een staat van paraatheid verkeert en allerlei gedachtes hebt. Daardoor kom je waarschijnlijk moeilijk of zelfs bijna niet in de diepe slaap die je toch zo hard nodig hebt. Zo kan het gebeuren dat je soms lang genoeg hebt geslapen, maar ’s ochtends toch nog moe bent.

3. Hou zo veel mogelijk een dag-nachtritme aan

De dag is voor werken, de nacht voor slapen. Richt je leven zo in dat je niet nog allerlei mails moet wegwerken na het eten, of vlak voordat je gaat slapen. Er zitten meer dan genoeg uren in de dag om je werk goed te doen.

4. Koop een goed bed

Soms is de oplossing simpel. Een bed met een oud matras met de nodige slijtage gaat geen wonderen doen voor je nachtrust. Een goed bed, en de juiste kussens, kunnen wonderen doen (en opluchten!).

5. Maak een lijstje voordat je gaat slapen

Zoals gezegd we leven in een maatschappij die constant ‘aan’ staat. We hebben veel aan ons hoofd, dat wanneer we naar bed gaan direct beginnen te malen. Maak elke avond vlak voordat je gaat slapen een lijstje. Met pen en papier. Schrijf op wat je de volgende dag wil doen. Dingen die je niet moet vergeten. Door ze op te schrijven, blijven ze niet in je hoofd rondspoken en houden ze je ook niet meer wakker.

Begin jij vanavond met het verbeteren van je slaapkwaliteit? 😉

 

 

 

 

 

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!