Zo leer je minder te tobben

stoppen met tobben

Ken je dat? Dat je je soms druk maakt over dingen die nog helemaal niet zijn gebeurd en misschien ook wel helemaal niet gáán gebeuren? Soms wordt dat ongeruste gevoel zo erg dat je je van alles in je hoofd haalt en behoorlijk gestrest kunt worden. Hoe zorg je ervoor dat je je niet teveel laat meesleuren in je eigen getob? Stressdeskundige Suzan van Kuijsten geeft tips om te stoppen met tobben.

Creëer rust en ruimte voor jezelf

De drang om ‘pijn’ te voorkomen kan ertoe leiden dat je overal bovenop zit en over alles controle wilt hebben. Dat maakt dat je steeds voorsorteert om grip te houden op alle omstandigheden waar je geen invloed op hebt. Schep ruimte door afstand te nemen, je er niet meer mee te bemoeien. Dat kan alleen als je erop durft te vertrouwen dat er altijd een oplossing is en jij het onverwachte kunt verdragen. Dat je gelooft in jezelf. Als je accepteert en aanvaardt dat de dingen soms lopen zoals ze lopen en dat dat oké is. Daarmee creëer je innerlijke veiligheid en ontstaat er ruimte waarin jij bepaalt en niet bepaald wordt.

Een revolutie in je eigen kop!

Om je manier van denken te veranderen is het goed om je gedachten niet te richten op wat niet goed gaat, wat verkeerd is of niet werkt of op verwachte problemen, maar juist op wat je wilt creëren of bereiken. Wat je intentie is. Het is als het opvoeden van een hond: je kunt ongewenst gedrag alleen uitdoven door het gewenste gedrag te trainen.

Door je aandacht te richten op het positieve schep je de mogelijkheid om jezelf te overtreffen in plaats van te beperken. Neem eens een andere denkroute, bekijk je overtuigingen kritisch en stel ze bij als ze niet meer geldig zijn. Realiseer je dat dit veel makkelijker gaat als de stresshormonen laag zijn, dus als je ontspannen bent. Onder invloed van stresshormonen zijn zorgelijke gedachten altijd talrijk en sterk.

Lees ook: ‘Zo houd je de regie in je hoofd

Opdracht: stop na een idiote gedachte

Gedachten schieten de hele dag in allerlei soorten en maten ons hoofd binnen. Daar heb je geen controle over. Je kunt echter wel de regie voeren, bijvoorbeeld door niet verder te rammelen aan catastrofale gedachten. Roep een idiote gedachte een halt toe voordat hij zijn vriendjes meeneemt en ze straks in een polonaise van negatief denken door je hoofd stampen. Laat de negatieve gedachte als een ballonnetje in de wind wegwaaien. Dat zijn vriendjes komen aanwaaien kun je evenmin voorkomen, maar zorg dat ze snel verdwijnen, bijvoorbeeld door je te richten op wat je nu juist wél wilt ervaren. Een ding is zeker: zodra je begint te tobben, ben je een negatieve dialoog met je zelf aan het voeren en dat betekent stress. Dit schema helpt je minder te leren tobben:

  1. Schrijf de idiote gedachte op.
  2. Is dit het getob waard?
  3. Waarom dan?
  4. Wat moet het opleveren?
  5. Heb je daar invloed op?
  6. Zo ja, bedenk een oplossing en zet een punt. (alternatief: neem een minder catastrofaal scenario voor ogen!)
  7. Zo nee: laat het los en bemoei je er niet meer mee. Accepteer dat je niet overal controle over hebt.

Stoppen met tobben door de online workshop Minder stress

Wil je je gedachten beter onder controle houden zodat je niet in de stress raakt? Geef je op voor de online workshop Minder stress dat WENDY samen met stressdeskundige Suzan Kuijsten heeft ontwikkeld. Als je je opgeeft krijg je gratis het boek ‘Hollend voor je stress uit’ geschreven door Suzan Kuijsten.

>>Meld je aan

Auteur: Suzan Kuijsten
Beeld: Shutterstock