Stoppen met roken: dit levert het op

Het is Stoptober, de maand van het stoppen met roken. Uit onderzoek blijkt dat een maand stoppen nét lang genoeg is om te ervaren wat de positieve effecten zijn van stoppen met roken. De meeste ontwenningsverschijnselen zijn dan achter de rug. Ook is de kans om blijvend te stoppen vijf keer groter als je deze periode eenmaal achter de rug hebt. Reden genoeg dus om het te proberen, want stoppen levert heel veel op!

Korte termijn voordelen

Er is natuurlijk een verschil met het resultaat op korte termijn en lange termijn. Op korte termijn zal je merken dat je bloeddruk en hartslag weer op normaal niveau komen. Ook de zuurstofconcentratie in het bloed neemt na 8 uur na het stoppen met roken al toe. Hierdoor neemt de kans op een hartaanval of trombose af. Na 48 tot 96 uur is het lichaam nicotinevrij. De smaak en reukzin neemt hierdoor toe. Na 2 tot 12 weken zal ook de bloedsomloop verbeteren. Wandelen en sporten zal je hierdoor gemakkelijker af gaan.

Lange termijn voordelen

De kans op een infarct is over het algemeen groter bij rokers dan bij niet-rokers. Wanneer je stopt met roken, is na 3 tot 4 jaar het risico om een infarct te krijgen bijna hetzelfde als bij niet-rokers. Ditzelfde geldt voor een beroerte. De kans op een beroerte is na zo’n 2 tot 4 jaar ongeveer gelijk aan de kans bij niet-rokers. Wat als een van de eerste dingen herstelt na het stoppen met roken, zijn de trilhaartjes die de slijmvliezen van de luchtwegen bekleden. De trilhaartjes hebben als taak om alle stofdeeltjes, virussen en bacteriën naar buiten te wapperen. Bij rokers zijn deze trilhaartjes dood, maar 4 tot 6 maanden na het stoppen met roken, komen ze weer op. Je zult merken dat je hierdoor minder snel infecties oploopt.

Voor zowel mannen als vrouwen geldt dat de vruchtbaarheid toeneemt wanneer je stopt met roken. Rokende vrouwen hebben ook nog eens drie keer zo veel kans op een miskraam dan niet-rokende vrouwen. Als je met roken stopt, zal het risico op een miskraam weer vergelijkbaar zijn met dat van de niet-rokende bevolking.

Geloof in jezelf!

De oplossing voor stoppen met roken ligt dichterbij dan je denkt. Jij bent namelijk de enige die bepaalt of je rookt of niet. Jij hebt de touwtjes in handen, niet de sigaretten-, nicotinevervangers of creatieve behandelingen. De kunst is om overtuigd te zijn van jouw succes. Ondanks dat wordt gezegd dat stoppen met roken enorm lastig is, het is aan jou om de knop om te zetten. Eén ding is zeker: jij bent klaar voor een rookvrij leven.

  • Krijg voor jezelf duidelijk waarom je rookt. Neem daarbij in gedachte dat de laatste sigaret die je hebt gerookt niks verschilt met jouw allereerste sigaret. Rook je omdat je het gezellig vindt of omdat je verslaafd bent? Lees eventueel het artikel “Stoppen met roken, wat is de manier? nog een keer door.
  • Daag jezelf uit. Pak een sigaret en leg deze voor je neer. Wie is sterker? De sigaret of je wil om te stoppen?
  • Beloon jezelf! Wanneer je niet naar de sigaret grijpt, terwijl je daar behoefte aan hebt, mag je trots zijn op jezelf. Spreek daarnaast met jezelf af dat wanneer je een mijlpaal hebt bereikt (bijvoorbeeld elke 3 maanden gestopt), je iets leuk voor jezelf koopt of uit eten gaat bij je favoriete restaurant. Je hebt immers geld genoeg over!

Het gaat je lukken. Geloof in jezelf!

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!