Top 5 lichamelijke gevolgen van stress

Dat stress slecht voor je is weten we allemaal. Toch zijn er veel meer lichamelijke symptomen als gevolg van stress dan je denkt. Dat éne pijntje dat je altijd hebt, kan zomaar komen door te veel stress. Dit zijn 5 lichamelijke gevolgen van stress:

1. Migraine.

Veel mensen hebben regelmatig last van migraine. Migraine is erg vervelend en zorgt er vaak voor dat je je dagelijkse bezigheden moet aanpassen. Stress zorgt bij de meeste mensen voor hoofdpijn. Bij mensen die last hebben van migraine kan dit door stress nog vaker voorkomen.

2. Nek- en rugklachten.

Stress zorgt ervoor dat je onbewust spieren aanspant, zo dus ook je nek- en rugspieren. Tijdens een lange periode van stress kunnen deze spieren pijnlijk en stijf aanvoelen. Ook pijnlijke kuitspieren zijn voor veel mensen herkenbaar bij het hebben van stress.

3. Last van je maag en darmen.

Maag- en darmklachten horen ook bij de meestvoorkomende lichamelijke klachten van stress. Tijdens een stressvolle periode functioneert je spijsvertering op een laag pitje. Dit komt doordat je je spieren aanspant tijdens stress en er daarom voornamelijk veel bloed naar je spieren gaat. Een druk op de maag, misselijkheid en geen etenslust kunnen hiervan gevolgen zijn. Gezond en regelmatig eten zijn hiervoor een oplossing.

4. Hartkloppingen.

Niet alleen tijdens het sporten, maar ook tijdens de stress gaat je hart snel kloppen. Je spieren hebben bij beide namelijk snel zuurstof nodig waardoor je hartslag stijgt. Het probleem bij stress is dat het een lange periode voort kan duren en je hart dus zwaar belast wordt. Dit kan zorgen voor een te hoge bloeddruk, hartkloppingen en een onregelmatige hartslag.

5. Moeheid.

Bij stress komt er een hormoon vrij dat je een rusteloos gevoel geeft. Dit hormoon zet je aan tot piekeren en zorgt ervoor dat je moeilijk in slaap komt. Maar niet alleen het vatten van slaap is moeilijk bij stress, ook de slaap die je krijgt geeft je niet genoeg rust. Je hersenen kunnen door het stresshormoon niet genoeg dingen verwerken waardoor je na je nachtrust nog steeds moe bent.

Heb je last van stress? Hier lees je meer artikelen die je helpen stress te verminderen.

Weg stress met WENDY Workshop ‘Minder stress’

Zou jij willen leren om iets relaxter in het leven te staan? WENDY ontwikkelde in samenwerking met stressdeskundige Suzan Kuijsten een online workshop ‘Minder stress’. De workshop duurt vier weken.

stress

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!