Waarom jongens anders les moeten krijgen

Wendy van Dijk heeft op haar instagram-account met groot enthousiasme gereageerd op het artikel in De Telegraaf waarin docenten pleiten jongens anders les te geven. Huiswerkbegeleiding, extra sport en een kleine klas in plaats van blokuren en de hele tijd stil zitten, dat is waar de docenten en Wendy voor pleiten.

Meer bewegen

‘Geef jongens anders les’ is de kop in de krant die Wendy triggerde. In het artikel zegt de Culemborgse schooldirecteur Joost van Rijn (van de school Lek en Linge): ‘We hebben voor de jongens een uitgestelde brugklas. We willen niet dat ze afstromen naar een lager niveau. Terwijl ze eigenlijk slim genoeg zijn.’ Wiskundedocent Siep de Haan van het Utrechtse Bonifatiuscollege: ‘Halverwege de les hebben we een bewegingsmoment. Jongens hebben meer testosteron, ze moeten gewoon meer bewegen.’ Wendy zegt op instagram: ‘Geweldig dat jullie dit initiatief nemen. Kunnen andere scholen dit goede voorbeeld volgen?’

Boys can do better

Vandaag steken onderzoekers, docenten en leerlingen van vijf grote middelbare scholen de koppen bij elkaar op het symposium Boys can do better. Het lijkt bijzonder nodig, want terwijl er volop geluiden zijn die pleiten voor meer beweging en sport zodat er beter geleerd kan worden (https://www.allesoversport.nl/artikel/praktijkvoorbeelden-sport-en-bewegen-op-school/) is het juist op veel moderne middelbare scholen zo dat er over wordt gegaan op blokuren van liefst honderd minuten om de stof beter te kunnen behandelen. In De Telegraaf zegt Siep de Haan: ‘Voor meisjes misschien prettig, maar voor jongens niet.’ En daarom vinden we ook bij WENDY: laat die jongens alsjeblieft niet te lang stil zitten en geef ze anders les!

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!