Waarom schamen we ons en wat kunnen we eraan doen?

Genante situaties: waarom schamen we ons en wat kunnen we eraan doen

We glijden uit, lopen tegen iets of iemand aan of morsen ons eten of drinken. En schamen ons vervolgens dood… Maar no worries, we schamen ons allemaal weleens, vaak meerdere keren op een dag!

Waarom schamen we ons?

Dat gevoel van schaamte, we ervaren het liever niet. Maar het is heel normaal dat je zo nu en dan liever door de grond wilt gaan. Het is een emotie die je in je vroege ontwikkeling al ontwikkelt. ‘Het is een normaal gevoel over onszelf of ons gedrag,’ zegt de Amerikaanse psychiatrist Alen J. Salerian op de site van Psych Central. ‘Het is niet per se een symptoom van een ziekte of pathologie. In veel situaties is het zelfs abnormaal als we het niet ervaren.’

Waar schamen we ons het meest voor?

Welke situaties we als meest gênant ervaren? Een enquête verspreid onder 2000 Britten geeft hier wat inzicht in. We schamen ons gemiddeld maar liefst vier keer per dag. Dat we iemands naam vergeten en vallen in het openbaar vinden we het meest gênant. Daarnaast vinden we het erg pijnlijk als we iemands naam verkeerd hebben, eten of drinken knoeien op onze kleding, niet opgemerkt worden door diegene naar wie we zwaaien of met etensresten tussen onze tanden rondlopen.

Gênante situaties, wat doe je eraan?

Eigenlijk kun je niet zo veel doen tegen die situaties, ze gebeuren nu eenmaal. Als een gênante situatie zich voordoet, denk er dan aan dat niemand immuun is voor dat soort momenten. Laat je dus niet van je stuk brengen door een gênante situatie die zich voordoet, heb vertrouwen in jezelf.

Gelukkig blijft dat nare gevoel niet te lang hangen, dus het is even doorzetten en je bent er weer vanaf. Maar kun je dan echt niks doen? Jawel, je kunt het jezelf wel wat makkelijker maken. Probeer het volgende maar eens:

  1. Adem rustig in en uit wanneer iets gênants zich heeft voorgedaan. Zo kalmeer je jezelf en kom je langzaam weer tot rust.
  2. Minimaliseer de situatie die zich zojuist heeft voorgedaan. Vertel jezelf dat het helemaal niet zo gênant was.
  3. Probeer jezelf even af te leiden, dan ben je minder gefocust op dat nare gevoel en dan lijkt dat schaamtegevoel ook weer sneller voorbij te gaan. Voor je het weet ben je het allemaal alweer vergeten.
  4. Een beetje lachen om de situatie kan ook geen kwaad. Je geeft dan een andere draai aan de situatie en zo kan je er met anderen om lachen in plaats van dat je je alleen maar aan het schamen bent.
Bron: Psych Central, Ladbrokes
Beeld: Shutterstock