Werkstress? Zo kom je er vanaf!

Werkstress_1

Heb je last van stress op het werk? Dan ben je niet de enige. Maar liefst één op de acht werknemers in Nederland heeft er last van. Gelukkig is er wel iets aan te doen, zonder direct ontslag te nemen. Elf tips.

1. Herken de symptomen

Hoofdpijn, irritatie, vermoeidheid, een opgejaagd gevoel en het (vooral ’s nachts) piekeren over je werk, zijn typische stresssignalen. Negeer ze vooral niet. Want als je stress op tijd herkent, kun je erger voorkomen. Checken of je last hebt van werkstress? Doe dan deze test.

2. Begin je werkdag vroeg(er)

Word je ’s ochtends, zodra je je kantoor binnenwandelt, overspoelt met mailtjes en vragen van collega’s? Begin je werkdag dan eens een uurtje eerder. Dan kun je je in alle rust op de dag voorbereiden. Je bent in dat uurtje niet alleen een stuk productiever, je zult ook merken dat je de rest van de dag minder gespannen bent.

3. Breng in kaart wat je moet doen

Overzicht geeft rust. Dus breng structuur aan in je werkzaamheden en stel prioriteiten. Schrijf bij voorkeur alles op, zodat je de stress uit je hoofd haalt. Zorg daarbij voor realistische korte termijn doelen en kijk of je ze haalt. Zo kun je op tijd bijsturen, maar natuurlijk ook trots zijn als het is gelukt!

4. Praat erover

Uit onderzoek van TNO blijkt dat veertig procent van de werknemers behoefte heeft aan maatregelen om werkstress te verlagen. Zorg dus dat je met je manager praat over de dingen waar je tegenaan loopt. Ook praten met vrienden, familie en collega’s kan helpen om de druk van de ketel te halen.

5. Stel grenzen

Perfectionisme is een belangrijke oorzaak van werkstress. Bedenk dat het maken van fouten erbij hoort en dat ze zelfs tot nieuwe inzichten kunnen leiden. Leer ervan en laat het los. Geef ook duidelijk je eigen grenzen aan. Een ander kan niet voor jou beslissen wanneer het te veel is.

6. Blijf in beweging

Bewegen activeert het deel van de hersenen dat negatieve emoties remt. Ieder halfuur even opstaan van je bureaustoel, wandelen in de lunchpauze, de trap nemen en regelmatig sporten zijn daarom zeer effectief tegen werkstress.

7. Zorg voor voldoende ontspanning

Als je last hebt van werkstress is tijd nemen voor ontspanning juist heel moeilijk. Toch is het de moeite waard. Onderzoekers van Ohio State University ontdekten dat het stressniveau van werknemers significant was gedaald na een training mindfulness. Ook verbeterde de kwaliteit van hun slaap. Dus neem vooral even de tijd voor wat yogaoefeningen, een korte meditatie of een ademhalingsoefening.

8. Ga voor anti-stress voeding

Grijp je in stressvolle periodes naar makkelijk eten, zoals snacks, snoep en kant-en-klaarmaaltijden? Niet doen! Deze zorgen juist voor een lusteloos gevoel, waardoor je minder goed met stress kunt omgaan. Wat dan wel? Het perfecte anti-stress dieet bestaat uit vetarme, vezelrijke en koolhydraatrijke maaltijden met veel groente en fruit. Die kalmeren zonder je energiepeil te verlagen en geven je de voedingsstoffen die je nodig hebt om het immuunsysteem te versterken. En: laat de koffie even staan als je last hebt van werkstress, want dat maakt het opgejaagde gevoel alleen maar sterker.

9. Focus op het halfvolle glas

Werkstress kan ook worden veroorzaakt door het wegvallen van zogenaamde buffers, dingen waar je energie van krijgt. Denk bijvoorbeeld aan voldoende autonomie, de mogelijkheid om nieuwe dingen te leren of steun van je leidinggevende. Ga voor jezelf na wat jouw belangrijkste buffer is en focus je daarop.

10. Laat zelf positief gedrag zien

Begroet je collega’s, geef eens wat vaker een compliment of houd de deur open. Je zult zien dat je er veel voor terug krijgt: waardering, een glimlach, maar vooral energie, plezier en een positieve werksfeer. En die positieve energie zorgt voor minder stressgevoelens, ook al wordt het werk zelf er niet minder of makkelijker door.

11. Creëer de juiste balans tussen werk en privé

In onderzoek van TNO geeft bijna tien procent van de werknemers aan vaak tot zeer vaak familieactiviteiten te verwaarlozen door werk. Een juiste balans tussen werk en privé zorgt voor minder stress. Flexibele werktijden en -plekken kunnen daarbij enorm helpen.

Hoe zorg jij voor minder stress op het werk?

Rianne Koene is werkcoach bij arbeidsbemiddelaar Start People en dé ervaringsdeskundige in Nederland op het gebied van werk en geluk op de werkvloer.

Banner_Startpeople_Wendy_970x250_v2

Loop jij elke dag vol stress de werkvloer op en is het aan ’t einde van de dag niet veel beter? WENDY heeft elf handige tips voor je om de werkstress tot een minimum te beperken. Take it easy!
Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!