Zo krijg je een kieskeurig kind weer aan het eten

Hoe goed jouw kind ook eet, uiteindelijk krijgen alle ouders wel een keer met een kieskeurig kind te maken dat zijn bord niet meer leeg eet. Of nog erger: helemaal niet meer eet. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw kind weer gaat eten? De beste tips op een rijtje:

1. Frustratie loslaten

Als jouw kind slecht gaat etenm is het heel belangrijk dat je de frustratie loslaat. Jouw spanning rondom het eten heeft veel effect op hoe jouw kind hiermee omgaat. Als jij er relaxt mee omgaat, is de kans groot dat jouw kind van eten ook een minder groot probleem gaat maken.

2. Alles aanbieden

Een kind dat eerst een appelboom kon leegeten, kan na een kieskeurige periode opeens een voorkeur krijgen voor bananen of sinaasappels. Ga dus niet uit van de normale voorkeuren van jouw kind, maar bied in zo’n geval verschillende soorten fruit aan.

3. Helpen bij het eten

Veel kinderen vinden eten wél leuk als zij het menu mogen samenstellen, mee mogen tijdens het boodschappen doen en helpen bij het koken. Als het eten eenmaal op tafel staat, zal weigeren waarschijnlijk niet eens een optie zijn.

4. Spelen met eten

Je leert je kind automatisch dat het niet met eten mag spelen, maar als een kind niets meer wilt eten, kan spelen met eten juist helpen. Daarbij moet je niet denken aan een voedselgevecht, maar gebruik bijvoorbeeld eens koekvormpjes om eten bijzondere vormen te geven of maak er een boter-kaas-en-eieren spel van.

5. Eerste hap = eerste stap

De eerste stap naar een normale maaltijd, is de eerste hap. Soms is dat een sneetje brood, een stukje komkommer of een klein handje chips. Je zult er als ouder misschien op hameren dat jouw kind toch weer vooral groenten moet eten, maar dat ene beetje chips zorgt er misschien wel voor dat de hele drempel rondom eten verdwijnt.

6. Eten verhullen

Als jouw kind niets meer wilt eten, kun je proberen om het eten te verhullen met bijvoorbeeld een saus of dressing. Gebruik bijvoorbeeld appelmoes, yoghurt of tomatensaus om het eten aantrekkelijker te maken. Je kunt ook eens een smoothie maken van yoghurt, fruit en groenten. Een verantwoorde vitaminebom!

Beeld: Shutterstock
Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!