Met deze 10 tips zorg je voor een stress- en burn-out vrij 2019

De feestdagen zijn voorbij, de vakanties nog ver weg en veel goede voornemens zijn nu al mislukt. Met daarbij dit donkere weer en de losgebarsten drukte op het werk zijn veel Nederlanders de komende periode vatbaarder voor een burn-out. Hoe zorg je ervoor dat je deze te boven blijft? Nederlandse burn-out expert en oprichtster van Bye Bye Burnout, Mascha Mooy, heeft voor jullie 10 tips samengesteld om 2019 stressvrij te beginnen én te blijven.

Oorzaak

Door een constante prestatiedruk, staan we tegenwoordig veel te lang ‘aan’ en jagen we onze voorraad energie in rap tempo erdoorheen. De reserves aanvullen wordt steeds lastiger. Daardoor ontstaan vaak slaapproblemen en word je vatbaarder voor hoofdpijn en ziektes. Emotioneel zit je er doorheen en je batterij opladen lukt maar niet. Door deze neerwaartse spiraal kun je uiteindelijk in een burn-out terechtkomen.

Stress in je lijf

Stress is een reactie op een bedreigende situatie. Onze hersenen zetten dan twee systemen in werking. Het ene systeem zorgt voor een vechtreactie en het andere voor een vluchtreactie. Adrenaline en cortisol zorgen ervoor dat ons lichaam klaar is voor actie. Onze spieren spannen zich aan, je gaat zweten en je hartslag en bloeddruk stijgen. Iemand met een burn-out staat vrijwel continue in deze stand en kan hier zonder veel rust niet langdurig uitkomen. Een gemiddelde burn-out duurt bijna 250 dagen!

10 tips voor een stress- en burn-out vrij 2019

1. Regelmaat is key

Mensen zijn van nature echte gewoontedieren. We houden van duidelijkheid en het lichaam houdt van een bepaalde structuur. Multitasking is ineffectief en creëert stress. Met regelmaat schep je juist rust en balans. Je lichaam en geest raken hier gewend aan en zullen dan optimaler functioneren. Neem genoeg pauzes tijdens je werk.

2. Stel doelen

Beslis wat je uit het leven wilt halen en stel daar realistische en haalbare doelen voor op. Je zou misschien graag het figuur van Doutzen Kroes willen hebben, maar met jouw 1.71 meter en 81 kilo ben je in ieder geval niet lang genoeg, dus is dat onbegonnen werk. Wat je wel als doel kunt hebben, is om gezonder te gaan eten en meer te bewegen. Een realistisch doel dat ook nog eens haalbaar is.

3. Yes you can! Make a plan

Maak een lijst met taken die je zullen helpen bij het behalen van je doelen.

Lijst

4. Stel de juiste prioriteiten en werk efficiënt

Bepaal wat belangrijk is voor jou en stop daar je tijd en energie in. Daarnaast kun je onnodige afleiding makkelijk voorkomen door bijvoorbeeld social media niet te openen tijdens je werkdag. En wil je toch nog even werken in de avond, spreek dan met jezelf af dat je hier maximaal een uur tijd voor maakt. Door privétijd af te bakenen, haal je veel meer uit je dag.

5. Zet je mobiel vaker uit

Je hoeft niet altijd online te zijn. Geniet van een weekend met je gezin of je vrienden en wees gewoon eens lekker offline!

Wil je meer tips over offline gaan? Lees ze hier!

6. Me-time

Tijd voor jezelf maken, is misschien ontzettend moeilijk voor je, maar het is wel cruciaal als je stress buiten de deur wilt houden. Ga eens wat creatiefs doen, want dit vergroot je geluksgevoel. 
Me time_creatief

7. Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren

Piekeren vreet je langzaam leeg en uiteindelijk komt er vaak geen oplossing. Als je hier veel last van hebt probeer dan ’s avonds een ‘piekerkwartier’ in te lassen waarbij je negatieve gedachtes gaat vangen. Zo ben je hier tijdens je werk niet mee bezig en hoef je daar geen extra energie in te stoppen.

Wil je meer tips over piekeren? Lees ze hier!

8. Omarm een gezonde levensstijl

Ga op tijd naar bed, eet gezond en beweeg iedere dag minstens een half uur.

uitrusten

9. Vermijd negativiteit

Negatieve mensen en situaties zijn echte energievreters. Vermijd deze zoveel mogelijk en doe iedere dag iets waar je blij van wordt of een goed gevoel van krijgt.

10. Stel grenzen

Sta stil bij waar je jouw grenzen wil leggen en leer die aan te geven. Moet je teveel tegelijk doen? Moet je dingen doen die niet bij jouw verantwoordelijkheid horen? Maak dit kenbaar, om zo minder taken te hoeven doen buiten jouw werktijden. Ditzelfde geldt ook voor de momenten die je vrij hebt.

11. Een extra tip

Houd werk- en privémail(boxen) gescheiden. Zet meldingen van werkgerelateerde e-mails uit om niet gestoord te worden in je vrije tijd.
Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!