Het nieuwe levensverlengende dieet: het Pioppi-dieet

Het nieuwe seizoen van ‘Dokters van morgen’ komt met een nieuw dieet. Het Pioppi-dieet. Bij RTL Late Night vertelt Antionette Hertsenberg over dit levensverlengende dieet. Zij deed met drie kandidaten onderzoek naar dit dieet. Het heeft zijn naam te danken aan een Italiaans dorp dat de gezondste plek op de wereld zou zijn! 

Het dieet

Genoeg slaap, beweging, gezond eten en voldoende sociale momenten vallen onder de kernpunten van het dieet. Zo vertelt Antionette dat voeding enorm veel invloed heeft op het medicijngebruik. Naar schatting kunnen de helft tot drie kwart van de mensen met diabetes type twee, minder medicatie gebruiken of zelfs helemaal stoppen, door een gezondere levensstijl te hanteren.

Producten in het Pioppi-dieet

Het Pioppi-dieet gaat uit van goede vetten, natuurlijke producten en geen koolhydraten. Dokters van morgen heeft een lijst opgesteld met producten die in het Pioppi-dieet horen:

  • Olijfolie
  • Groenten
  • Fruit (liever niet meloen. Wel bijvoorbeeld: bessen, frambozen, aardbeien of een appel)
  • Noten
  • Pure chocolade met minimaal 85% cacao (met mate)
  • 60+ kaas
  • Vlees
  • Volle yoghurt en volle kwark
  • Kruiden
  • Roomboter
  • Eiren
  • Vette vis
  • Water/thee of koffie
  • Rode wijn (met mate, één glas per dag)

Producten die je beter kunt laten

  • Gedroogde vruchten en dadels
  • Light-producten
  • Brood, pasta, rijst, ontbijtkoek, crackers etc.
  • Alcohol (behalve rode wijn)
  • Cruesli
  • Honing
  • Mueslirepen
  • Vruchtensappen
  • Alle olie behalve olijfolie
  • Frisdrank, dus ook geen light frisdranken

Betere levensstijl

Naast het aanpassen van producten moet je volgens Dokters van Morgen ook je levensstijl aanpassen. Dit heeft betrekking op je hoeveelheid eten, bewegen en ontspanning in de week. Dit betekent maximaal drie maaltijden per dag, tussendoor niet snacken. Daarnaast is bewegen ook enorm belangrijk. Vijf dagen in de week een half uurtje per dag wandelen. Mensen zitten te veel in het dagelijks leven, wat niet goed is, dit moet worden beperkt tot maximaal 45 minuten achter elkaar zitten. Daarnaast is ontspanning ook enorm belangrijk voor het lichaam, dat wordt vaak vergeten. Een goede tip is om vier keer per dag een ademhalingsoefening (twee minuten per keer) te doen. Adem vijf seconden in en vijf seconden uit. Twee uur voor bedtijd geen blauw licht van schermen en minimaal zeven uur per nacht slapen. Ten slotte zijn leuke dingen met vrienden of familie doen ook ontzettend belangrijk voor een gezonde levensstijl!

Benieuwd naar meer ademhalingsoefeningen? Lees hier handige tips!

 

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!