fbpx

Powervrouw Nikkie Plessen over kracht, relatie en succes

Haar man was een succesvol ondernemer, maar zelf is ze dat absoluut ook. Met haar eigen modemerk NIKKIE heeft ze meer dan 25 winkels en daarnaast draagt ze ook nog eens de zorg voor haar gezin. Nikkie vertelt over kracht, relatie en succes.

Eigen modemerk

Het nieuwe pand van NIKKIE, gelegen bij het Amsterdamse Museumplein, laat er geen onduidelijkheid over bestaan: hier is een succesvol bedrijf gevestigd. De scepter wordt er gezwaaid door een 32-jarige powerlady: Nikkie Plessen. Sinds 2011 bestiert de voormalige actrice en presentatrice een snel groeiend modemerk onder haar eigen naam, met 25 winkels, ruim zeshonderd afnemers en meer dan 180 werknemers. Daarnaast is ze moeder van twee kleine kinderen. Dat ze veel ballen hoog moet houden, is Nikkie niet aan te zien als ze is aangeschoven in de vergaderzaal. ‘Ik ben allergisch voor het woord powervrouw,’ zegt ze. ‘Ik werk gewoon hard en probeer mijn gezin blij te maken, maar dat doen veel vrouwen. Het is een grote uitdaging om een goede balans tussen de twee te vinden, maar ik zie dit werk als hobby en daarom lukt het. Elke dag is ook anders. Vandaag ontmoet ik hier een paar klanten omdat het salesseizoen is begonnen. Binnenkort vlieg ik naar Singapore en Dubai om mijn winkels daar te bezoeken.’

Harde werker

Nikkie is opgevoed met het idee dat je moet werken voor je geld. Haar moeder had een poppentheater, haar vader was directeur van een zorginstantie. ‘Op mijn veertiende was ik al afwashulp, daarna werkte ik in een ijssalon. Als kind droomde ik ervan om actrice te worden. Ik schreef me in bij een castingbureau en belde dagelijks of ze al een rol voor me hadden. Zo zit ik in elkaar: als ik iets wil, maak ik daar werk van. Op mijn vijftiende kreeg ik daardoor een rol in de komedieserie Kees & Ko.’

Pittige vrouw

Haar echtgenoot Ruben, met wie ze veertien jaar samen is, had een florerend bedrijf in liften toen ze hem ontmoette. Hij werkte hard, maar dat betekende niet dat ze haar eigen carrière in de ijskast zette. ‘Een succesvolle man heeft een pittige vrouw naast zich nodig. En ik ben pittig, haha. Zo’n vrouw moet goed tegen stress kunnen en niet zeuren als manlief een keer langer moet werken. We waren goede sparringpartners, dat is belangrijk.’

De start

In 2011 startte ze NIKKIE. ‘Ik had Holland’s Best Fashion Designer gepresenteerd en vond het erg leuk wat die kandidaten deden. Ruben zei: “Waarom probeer je het niet zelf?” Ik belde vriendjes uit de modewereld voor informatie en ging klanten werven – net als dat meisje dat actrice wilde worden. Stapje voor stapje leerde ik het vak. Toen ik een blouse lanceerde die iedereen wilde hebben, begon het te lopen.’

Gedrevenheid

Met Ruben, die in het bedrijf stapte, deelt ze de gedrevenheid. Maar in veel vlakken zijn ze heel verschillend. ‘Ik ben iemand van de voorgrond, hij absoluut niet. Maar hij is cijfermatig weer erg goed.’ Beiden zijn ze niet snel van hun stuk gebracht. ‘Elke dag gaat hier wel iets mis; een klant vindt een collectie niet leuk, een bestelling arriveert te laat op de bestemming. Maar ik weet inmiddels: het komt altijd goed.’

Doordat ze samenwerken, zien Ruben en Nikkie elkaar veel. ‘We kunnen erg goed met elkaar, hebben allebei harde humor. Humor is een kracht binnen een relatie. Natuurlijk erger ik me soms aan hem: moet ik thuis weer de zooi opruimen, terwijl ik al aan het racen ben om Jolie naar hockey te brengen. Maar ik kan goed plannen en heb veel energie. Al ben ik soms extreem. Twee dagen na mijn bevalling was ik weer aan het werk.’

Nooit rust

Voorlopig werpt het harde werken zijn vruchten af. Zeker nu ze Kate Moss heeft binnengehaald. ‘Kate is ‘echt’ met een rauw randje. Om haar te krijgen was ik weer dat meisje dat die rol wilde: blijven bellen, mailen, zelf actie ondernemen. Ik ging door het plafond toen ze akkoord ging. Maar snel daarna was het weer: en nu door. Rust in mijn kont heb ik nooit.’



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.


 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF