Recensie van de film ‘Verliefd op Cuba’

Beeld YU_M/Shutterstock

Verliefd op Cuba is de nieuwste Nederlandse bioscoopfilm en ging, hoe kan het ook anders, in première op Valentijnsdag! Met drie dagen hebben ruim 100.000 bezoekers de film Verliefd op Cuba al gezien. Zou Nederland behoefte hebben aan de Cubaanse zon? De film zet in ieder geval een heerlijke sensuele, Cubaanse sfeer neer door middel van veel muziek, dans en de taal. Zo worden de heupen regelmatig losgegooid door de acteurs en spreken de meesten ook een aardig woordje Spaans. Dé ingrediënten die je nodig hebt om als kijker echt even weg te dromen naar Cuba.

Het verhaal

Loes (Susan Visser) is na haar echtscheiding het vertrouwen in de liefde verloren. Wanneer haar dochter Maartje (Abbey Hoes) besluit te trouwen met de Cubaanse Carlos (Rolf Sanchez), vliegt ze direct naar het Caribische eiland om haar dochter voor een grote fout te behoeden. Eenmaal geland op het betoverende eiland leert Loes meer over de liefde dan ze ooit had verwacht.

Echte liefde op Cuba

Regisseur Johan Nijenhuis (bekend van filmtoppers als Verliefd op Ibiza en Toscaanse Bruiloft) heeft met Verliefd op Cuba wederom geprobeerd om originaliteit te laten zien. Opnieuw zien wij als kijker mooie verliefde mensen op een exotische oord. Dit keer probeert Nijenhuis echter ook gevoeligere onderwerpen aan te snijden; homoseksualiteit, transgenderiteit, liefde met leeftijdsverschil en zwangerschap op latere leeftijd. Het is een mooi rijtje aan onderwerpen die aandacht verdienen in de films van tegenwoordig. Helaas blijven de verhaallijnen met deze onderwerpen nogal oppervlakkig en wordt er toch meer gefocust op het komische van de film. Dit is jammer, want juist de verdieping in deze onderwerpen had de film net dat extraatje kunnen geven wat het nu mist.

‘Verliefd op Cuba dient als een heerlijk avondje uit! Lachen wordt gegarandeerd en je kunt echt even wegdromen naar het sensuele Cuba. Komisch en sensueel maar niet speciaal.’

Lachen gegarandeerd

Desondanks blijft Verliefd op Cuba een échte romcom. Voornamelijk de tegenstelling tussen de kapitalistische Europeanen en de communistische Cubanen levert hilarische scenes op. Daar hebben de tekstschrijvers goed op ingespeeld! Ook met topacteurs als Susan Visser, Jan Kooijman, Tjebbo Gerritsma en Abbey Hoes zit je altijd wel goed.

Recensie geschreven door Quintie

‘Mijn naam is Quintie en ik woon in Nijmegen. Naast mijn studie Communicatie- en Informatiewetenschappen, schrijf ik regelmatig recensies over musicals. De passie die ik vind in het musicalvak en het schrijven daarover, maakt mij ontzettend gelukkig! Ik hoop dat ik mijn enthousiasme over musical, maar ook over film met jullie kan delen.’

Deel artikel

Ook interessant

Bewegen Gezond