Een nieuwe manier van geven met Split-A-Gift

171901-Artwork_animation_1-ebd255-original-1435330761
Split-A-Gift is nog maar drie maanden in de lucht en nu al razend succesvol. Niet zomaar, want de nieuwe manier van geven is fantastisch. Trotse oprichtsters Jetty Léons en Ann Sieradzki vertellen: ‘Onze droom? Een gemeenschappelijk goed gevoel’, aldus Jetty.

Hoe het werkt? Dat is simpel. Ben je jarig of geef je zomaar een feestje en wil je graag doneren aan doelen als Kika, War Child of Orange Babies? Maak een persoonlijke pagina aan op Split-A-Gift. Vervolgens bepaal je het percentage, hoeveel procent van je cadeaugeld wil je doneren? Nodig je vrienden uit en de rest gaat vanzelf. ‘We willen dat mensen anders gaan denken over geven en ontvangen. Het maakt niet uit hoeveel je kunt of wilt geven, het gaat erom dat je geeft’, vertelt Ann.

Anderhalf jaar geleden begonnen Ann en Jetty met het concept Split-A-Gift. De twee kennen elkaar al jaren en hebben allebei veel vrijwilligerswerk gedaan. Samen gingen ze op zoek naar een nieuwe manier van vrijwilligerswerk. Vrijwilligerswerk met een draai, zoals ze het zelf noemen. Ze vroegen zich af ‘hoe kun je mensen stimuleren meer te delen?’ Een hele uitdaging, vertellen de twee.

Geluk delen

‘Overal om ons heen zien wij dat mensen meer willen betekenen voor de maatschappij’, zegt Ann. Jetty vult aan: ‘Ze weten alleen niet hoe! Op deze manier kunnen mensen niet alleen hun verjaardagscadeau delen, maar ook hun blijdschap en geluk.’ Ann en Jetty vinden het belangrijk dat kinderen nu al leren dat delen belangrijk is.

Daarom richt Split-A-Gift zich ook op scholen. ‘Voor scholen of bedrijven die graag een goed doel willen steunen, is dit concept bijzonder handig. Je maakt een pagina, mensen kunnen doneren en het hele geldbedrag wordt in één keer overgemaakt naar het goede doel. Zo blijft niemand achter met losse facturen en rekeningen’, licht Jetty toe.

Grote donaties

Split-A-Gift is onder andere populair bij geboortes. ‘Veel mensen die al kinderen hebben en een tweede, derde of zelfs vierde kind krijgen, willen meer dan alleen cadeautjes. Via Split-A-Gift vragen ze aandacht voor baby’s die het minder goed hebben’, vertelt Jetty. ‘Bij deze evenementen zien we vaak dat er 100% van het cadeau wordt gedoneerd. Prachtig!’ Ook voor vluchtelingen is er veel aandacht. ‘Veel bedrijven starten een pagina op Split-A-Gift en doneren 100%’, vertelt Jetty enthousiast.

‘Ons doel voor de toekomst? Wij willen dat het een norm wordt dat mensen delen, een nieuwe standaard, een andere manier van denken. We willen dat mensen zeggen ‘ik heb iets te vieren en ik wil dit delen”, aldus Ann. ‘Ook een klein beetje delen is goed, het gaat om het concept en niet om de hoeveelheid geld’.

Deel artikel

Nu in de winkel

Shop de cadeautjes!