Zo zorg jij voor een goede balans tussen werk en privé

Na een lange werkdag verlang je ernaar om lekker te kunnen ontspannen, maar vaak komt het er niet van. Nog even wat werk dat af moet, het huishouden dat roept of je sociale verplichtingen die om aandacht vragen. Het lijkt soms alsof er geen tijd meer overblijft om tot rust te komen. Daarom geven we vier tips voor een goede werk-privé balans, zodat je écht tot rust kunt komen.

Een goede balans tussen werk en privé is essentieel voor je fysieke en mentale gezondheid, waardoor je minder risico loopt op een burn-out of andere gezondheidsproblemen. Naast dat deze balans goed is voor je gezondheid, verdienen je familie en vrienden ook jouw aandacht. Een gezonde werk-privé balans zorgt ervoor dat je voldoende tijd met hen kan doorbrengen om deze relaties te blijven onderhouden.

1. Verhoog je productiviteit 

Overwerken lijkt misschien heel productief, omdat je meer tijd hebt om je werk af te maken. Maar in de praktijk kun je beter efficiënt werken in plaats van langer. Uit een studie, gepubliceerd in ‘The Business Roundtable', blijkt dat hoe langer je werkt, hoe minder efficiënt je wordt. Door je productiviteit te verhogen tijdens je werkuren, krijg je meer gedaan in een kortere tijd, en heb je 's avonds ook nog tijd over voor je gezin, vrienden of het huishouden. 

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar hoe verhoog je je productiviteit? Niemand kan uren achter elkaar geconcentreerd aan het werk blijven. Het is daarom ook belangrijk om voldoende pauzes in te plannen. Om zo productief mogelijk te werken, kun je gebruikmaken van de ‘pomodoro-techniek’. Je werkt telkens 25 minuten, waarna je vijf minuten pauze neemt. Na twee uur gewerkt te hebben, neem je een langere pauze van 15 tot 30 minuten om even je benen te kunnen strekken, te lunchen of bij te kletsen met collega’s. Door 25 minuten gefocust te werken, ben je een stuk productiever waardoor je ‘s avonds lekker kunt ontspannen.

2. Maak een realistische planning 

Onze planningen en to-do lijstjes  staan vaak overvol met allerlei taken, wat in werkelijkheid helemaal niet haalbaar is. Je kunt daarom beter een realistische planning maken door niet te veel op je to-do lijstje te schrijven. Kijk naar welke taken de hoogste prioriteit hebben en zet deze bovenaan je lijstje. Ben je klaar met deze taken? Dan kan je door met zaken die minder prioriteit hebben. Op deze manier blijf je niet achter de feiten aanlopen.

Zorg ook dat je, naast alle werkafspraken, ook privé afspraken in je agenda zet. Zo weet je precies wat er van je verwacht wordt, en heb je een duidelijk overzicht van wanneer je het huishouden doet, de boodschappen haalt, afspraken hebt met familie of vrienden of tijd voor jezelf hebt om tot rust te komen.

3. Stel duidelijke grenzen

Het kan soms als een verplichting voelen om altijd bereikbaar te zijn. Maar het stellen van grenzen is belangrijk voor een goede balans tussen werk en privé. Stel grenzen over wanneer je wel en niet bereikbaar bent voor je werk. Ben je niet bereikbaar? Beantwoord dan ook geen werkgerelateerde mails of telefoontjes. Zo kun je je volledig richten op je privéleven en tot rust komen. Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde. Ben je aan het werk, schakel meldingen van social media uit en houd je niet bezig met privézaken.

4. Zorg voor jezelf

Goed voor jezelf zorgen klinkt misschien heel makkelijk, maar toch wordt dit vaak vergeten in ons drukke en soms chaotische leven. Tijd voor jezelf is essentieel voor een balans tussen werk en privé. Het zorgt ervoor dat stress wordt verminderd en je weer energie krijgt. Plan, naast werk en een sociaal leven, ook tijd voor jezelf in. Maak een wandeling in de natuur, lees een boek, mediteer, kook een gezonde maaltijd, doe een ademhalingsoefening of luister naar je favoriete muziek. Wat ga jij dit weekend doen om tijd voor jezelf te nemen en zo écht even tot rust te komen.